آفریقااخبارجهان

دبیرکل سازمان ملل متحد از وضعیت سودان به شدت نگران است

آنتونیو گوترش از همه طرف‌های درگیر در سودان خواست که به تعهدات بشردوستانه بین‌المللی برای حفاظت و اجازه عبور امن برای غیرنظامیان پایبند باشند.

سازمان ملل متحد روز یکشنبه نسبت به درگیری های مداوم بین نیروهای مسلح سودان و نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی (RSF) در دارفور شمالی ابراز نگرانی کرد.

فرحان حق فرحان حق معاون سخن‌گوی دبیرکل سازمان ملل متحد در این رابطه گفت: آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد از وضعیت در حال تحول در الفاشر، دارفور شمالی که درگیری شدید بین نیروهای مسلح سودان و نیروهای پشتیبانی سریع و عناصر جنبش‌های مبارزه مسلحانه گزارش شده است، به شدت نگران است.

وی در ادامه افزود: این درگیری ها عواقب ویرانگری برای مردم غیرنظامی دارد.

فرحان حق گفت که جنگ همچنین نیازهای بشردوستانه را در الفاشر و اطراف آن تشدید خواهد کرد، در شرایطی که قحطی در اردوگاه زمزم در جنوب الفاشر رو به فزونی است و احتمالاً در دیگر مکان‌های تجمع آوارگان در شهر نیز حاکم است.

وی در ادامه گفت : دبیرکل سازمان ملل متحد از همه طرف‌های درگیر می‌خواهد که به تعهدات خود ذیل قوانین بین‌المللی بشردوستانه برای حفاظت و اجازه عبور امن برای غیرنظامیان و تسهیل دسترسی سریع و بدون مانع به کمک‌های بشردوستانه پایبند باشند.

فرحان حق با تکرار درخواست خود برای توقف فوری خصومت‌ها و آتش‌بس پایدار گفت که آنتونیو گوترش همچنین از طرف‌ها خواست به گفت‌وگوهای سیاسی به عنوان تنها راه حل و فصل مذاکره بازگردند.

سودان درگیر جنگ بین ارتش به رهبری ژنرال عبدالفتاح برهان، رئیس شورای حکومت نظامی، و نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی (RSF) به رهبری معاون سابق او، محمد حمدان داگالو، گرفتار شده است.

بر اساس آمار سازمان ملل، در این درگیری ها که از آوریل 2023 آغاز شد، حداقل 12000 و 260 نفر کشته و بیش از 33 هزار نفر مجروح شده اند.

بحران انسانی در این منطقه روز به روز در حال بدتر شدن است، و طی این مدت 6 میلیون و هشتصد هزار نفر خانه های خود را ترک کرده اند و به دنبال امنیت در مناطق دیگر سودان یا کشورهای همسایه هستند.

چندین توافق آتش‌بس با میانجیگری عربستان سعودی و میانجی‌های آمریکایی در پایان دادن به خشونت شکست خورده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا