اخبارجهانجهان اسلاممرجعیت شیعه

آیت الله العظمی شیرازی: حضرت زهرا سلام الله علیها حجت و در حکم امام هستند اما در جایگاه امام که مستلزم عمل به اموری مانند عزل و نصب می باشد، نبودند

نشست علمی روزانه آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی ، روز شنبه پنجم صفر سال ۱۴۴۶ برگزار شد، در این نشست هم چون جلسات پیشین ، ایشان به سوال های حاضران در جلسه پیرامون مسائل مختلف فقهی پاسخ دادند.

آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با مفهوم حجت بودن معصومین علیهم السلام فرمودند: حجت به معنای تبعیت است، یعنی بر ما واجب است که از ایشان در همه چیز تبعیت کنیم.

معظم له در رابطه با حجت بودن حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بر اساس حدیثی از امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند: حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها افضل از فرزندان معصوم خود بودند و حجت خدا بر ایشان هستند.

ایشان در ادامه فرمودند: از ادله استفاده می شود که چهارده معصوم علیهم السلام در علم یکسان هستند، و هر آنچه را که هر کدام می دانند، بقیه هم نسبت به آن آگاهی دارند، فقط درجات ایشان تفاوت دارد، که پنج تن آل عباء افضل از بقیه هستند، و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله هم افضل از بقیه هستند، و همین طور به ترتیب، مابقی پنج آل عبا هم از بقیه افضل هستند، و در روایتی آمده که حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف هم نسبت به اجداد هشت گانه خود افضل هستند.

آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با جایگاه حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند: حضرت زهرا سلام الله علیها در حکم امام هستند اما در جایگاه امام که مستلزم عمل به اموری مانند عزل و نصب می باشد، نبودند.

معظم له در رابطه با مصحف حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها فرمودند: صحیفه حضرت فاطمه سلام الله علیها مربوط به مواردی بوده که جبرئیل، خدمت حضرت زهرا سلام الله علیها شرفیاب می شده و مطالبی را به آن حضرت عرض می نموده و امیرالمومنین، آن مطالب را می نوشتند که نام آن را صحیفه حضرت فاطمه سلام الله علیها نام نهاده اند.

ایشان با اشاره به مصحف امیرالمومنین فرمودند: در حدیثی از امیرالمومنین علیه السلام است که کل قرآن را از اول تا آخرش ، از دهان و زبان رسول خدا ، با تفسیر و تاویل آن ، نوشته اند ، مثلا در جایی که آیه ی يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ ، نازل شده ، جبرئیل در اینجا گفته که اینجا قرآن است ، و پس از آن گفته است : فی عَلِیّ و عرض کرده اینجا تفسیر قرآن است ، ودر وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ گفته اینجا قرآن است ، و لذا قرآن ، همان گونه که در حدیث شریف آمده ، در زمان رسول خدا صلی الله علیه و آله کامل شد ، بنابراین حدیث از پیامبر اکرم آمده که : من قرء القرآن ، یعنی تمام قرآن که نازل شده بود.

آیت الله العظمی شیرازی در ادامه فرمودند: آنچه که امیرالمومنین نگاشته بودند ، و همراه با تفسیر و تاویل بوده است ، در حدیثی آمده که پس از شهادت رسول خدا ، امیرالمومنین فرمودند : این قرآن من است ، یعنی همان مصحفی که امیرالمومنین به دست خود ، آن را همراه با تفسیر و تاویل نوشته بودند ، و امیرالمومنین ، آن قرآن را به جماعت عرضه کردند ، اما جماعت آن را نپذیرفتند.

معظم له تاکید فرمودند که در روایت آمده که مصحف امیرالمومنین علیه السلام نزد حضرت بقیة الله عجل الله تعالی فرجه الشریف است و در هنگام ظهور به مردم عرضه خواهد شد.

سایر موارد فقهی مطرح شده در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به این شرح بود : احکام مسجد، حکم خراب کردن دیوار مسجد، برخی از احکام تشهد، برخی از احکام تجافی، و برخی از احکام طهارت و نجاست، از دیگر مواردی بود که در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به آن ها اشاره و یا پاسخ داده شد.

لازم به ذکر است که سلسله نشست‌های علمی آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی به صورت روزانه در بیت معظم له در شهر مقدس قم خیابان چهارمردان کوچه ۶ راس ساعت ۱۰:۴۵ به وقت محلی برگزار می‌شود و شما می‌توانید به صورت مستقیم از شبکه امام حسین علیه السلام ماهواره یاهست فرکانس ۱۲۰۷۳ بیننده این نشست علمی باشید.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا