اخبارافغانستانجهان

طالبان در یک ماه کار ساختن نُه مدرسه جهادی را آغاز کردند

گزارش ها حکایت از ساخت 9 مدرسه جهادی توسط طالبان در افغانستان دارد که در همین راستا نگرانی های زیادی را مبنی بر افزایش افراط گرایی مذهبی و آموزش های جنگی در میان تحلیلگران داخلی و بین المللی ایجاد کرده است.

بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی وزارت معارف افغانستان تحت کنترل طالبان، در یک ماه اخیر سنگ بنای نُه مدرسه جدید جهادی در استان‌های بدخشان، پنجشیر، پکتیکا، غزنی و بغلان گذاشته شده است.

هرچند که در مدرسه‌های دینی ساخته شده توسط طالبان، تنها به آموزش‌های دینی پرداخته می‌شود؛ اما به گفته دانش آموزان این مدارس، این مدارس، فقط در محدوده آموزش دینی توانسته فعالیت کند و نتوانسته جایگزین مدارس رسمی در گذشته شود.

در مدرسه‌های جهادی که رهبری طالبان به آن‌ها علاقه دارد، از آموزش‌های جنگی و ترویج افراط‌گرایی در کنار آموزش‌های دینی گزارش شده ‌است.

از سویی هم گزارش اخیر دبیرکل ملل متحد نشان می‌دهد که رهبری طالبان نسل جوان را برای رفتن به مدرسه های دینی و جهادی ترغیب می‌کند.

آنتونیو گوتریش دبیر کل سازمان ملل متحد می‌گوید که طالبان بیش از هفت‌هزار مدرسه رسمی دارند و تنها در طول سه ماه بین نوامبر 2023 تا فوریه 2024، نزدیک به دو هزار و پنج‌صد دانش‌آموخته‌ در این مدارس، فارغ التحصیل شده اند.

برخی از آگاهان می‌گویند، مدرسه‌های جهادی طالبان به ترویج افراطی گری مذهبی و تندروی می‌پردازند که این پدیده پیامدهای خطرناکی برای نسل جوان افغانستان دارد.

در همین حال؛ بازرس ویژه ایالات متحده برای بازسازی افغانستان (سیگار) هم در گزارشی گفته است که طالبان از کمک‌های بشردوستانه برای تامین امکانات مدارس جهادی استفاده می‌کنند‌.

بر اساس دیدگاه برخی از تحلیلگران، تمرکز جدی رهبری سیاسی و نظامی طالبان بر این مدرسه‌ها حفظ شده و گزارش ها حاکی از آن است که او به دنبال توسعه این مراکز است، تا آن جا که که هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان، در جریان سفرهای استانی خود در سال گذشته در نیمروز با معلمان مدرسه‌های جهادی دیدار کرد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا