آمریکااخبارافغانستانجهان

درخواست انجمن وکلای امریکا از جهان بر توقف نسل کشی هزاره‌ها در افغانستان

انجمن وکلای ایالات متحده امریکا از همه دولت‌های جهان خواسته است که اقدام‌ به «نسل‌کشی» علیه هزاره‌ها و سایر گروه‌های قومی در افغانستانِ تحت سلطه طالبان را به رسمیت بشناسند و مانع آن شوند.

همزمان با این رخداد؛ کمیسیون دولتی آزادی‌‌های مذهبی امریکا گفته که وضعیت آزادی گروه‌های مذهبی در افغانستان رو به وخامت است.

انجمن وکلای ایالات متحده امریکا در گزارش تازه ای، از دادگاه کیفری جهانی و وزارت امور خارجه ایالات متحده خواسته است تا عدالت و تلاش‌ برای پاسخ‌گویی به منظور پایان دادن به مصونیت از مجازات «نسل کشی» در افغانستان را ترویج کنند.

در گزارش این انجمن آمده است که هیچ «تخمین رسمی» از میزان جمعیت هزاره‌ها وجود ندارد؛ اما جامعه هزاره به دلیل آزار و اذیت به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

انجمن وکلای ایالات متحده می‌گوید که «سکوت و همدستی» طالبان در اجازه دادن به گروه‌های هراس‌افکن مانند داعش برای اعمال خشونت و هراس‌افکنی علیه جامعه شیعیانِ هزاره، نشان‌دهنده تمایل طالبان برای دست‌یابی به طرح نابودی هزاره‌ها است.

در گزارش این انجمن آمده است که از اواخر قرن نوزدهم و در زمان رهبران مختلفی که در افغانستان به قدرت رسیده ‌اند، هزاره‌ها که عمدتاً شیعه هستند، قربانی رفتارهای خشونت ‌آمیز غیرقابل وصف و «کشتارهای دسته ‌جمعی» شده ‌اند.

در این گزارش همچنین آمده است که طالبان و سایر گروه‌های «هراس‌افکن» با کشتن هزاره‌ها، قصد نابودی آنان را دارند و صدمه‌های جدی جسمی و روحی از طریق قتل های هدفمند، بر هزاره‌ها وارد کرده ‌اند.

در این گزارش همچنین آمده است ادعاهایی وجود دارد که خشونت جنسی به عنوان ابزاری برای آزار و اذیت زنان و دختران هزاره استفاده شده است.

انجمن وکلای ایالات متحده می‌گوید که از سال 2021 تا کنون چندین قتل علیه اعضای جامعه هزاره توسط طالبان گزارش شده است.

عفو بین‌الملل «اعدام‌های فراقانونی» در استان غزنی را در ژوئیه 2021، استان دایکندی را در آگوست 2021 و در ژوئن 2022 در استان غور، جمعا 53 مورد گزارش داده است.

این انجمن می‌افزاید در حالی که بیش‌تر اقدام‌های مورد بحث در این گزارش توسط طالبان انجام می‌شوند، داعش همچنین قصد خود برای «نابودی شیعیان از جمله هزاره‌ها» را روشن کرده است.

در بخشی از این گزارش آمده که هزاره‌ها در کشورهای دیگر نیز توسط گروه‌های هراس‌افکن دیگر هدف قرار می‌گیرند.

در پاکستان هزاره‌ها از سال 2013 به این‌سو توسط گروه‌های افراطی به دلیل اعتقادشان یا به دلیل خشونت‌های فرقه‌ای کشته شده ‌اند.

در همین حال؛ کمیسیون دولتی آزادی‌‌های مذهبی امریکا در گزارش تازه ای گفته که وضعیت آزادی گروه‌های مذهبی به ویژه شیعیان در افغانستان رو به وخامت است.

این کمیسیون در گزارش سالانه که روز چهارشنبه 17 مرداد، منتشر شد،‌ از واشنگتن خواست که افغانستان تحت کنترل طالبان را در رده «کشورهای مورد نگرانی خاص» قرار دهد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا