اخبارجهانجهان اسلاممرجعیت شیعه

آیت الله العظمی شیرازی: تمام احکام مهم و الزامی برای یکی از این دو جهت، به مردم ابلاغ می شود، یا هدایت و یا اتمام حجت، و مساله خلافت و امامت ائمه اطهار علیهم السلام هم جزء موارد اتمام حجت بوده است

نشست علمی روزانه آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی، روز سه شنبه اول محرم سال 1446 برگزار شد، در این نشست هم‌چون جلسات پیشین، ایشان به سوال‌های حاضران در جلسه، پیرامون مسائل مختلف فقهی پاسخ دادند.

آیت الله العظمی شیرازی در پاسخ به این سوال که چرا پس از شهادت رسول اکرم، خلافت ظاهری، جز در چند سال کوتاه حکومت امیرالمومنین، به ائمه اطهار علیهم السلام تعلق نگرفت، فرمودند: تمام احکام مهم و الزامی برای یکی از این دو جهت، به مردم ابلاغ می شود، یا هدایت و یا اتمام حجت، و مساله خلافت و امامت ائمه اطهار علیهم السلا هم جزء موارد اتمام حجت بوده است.

معظم له در ادامه فرمودند: پیامبر اکرم می دانستند که عموی آن حضرت، ابولهب، هرگز ایمان نخواهد آورد، اما او را به ایمان آوردن به اسلام دعوت کردند و همین طور نسبت به سایر افراد از جمله منافقان، حضرت رسول، علیرغم اطمینان به ایمان نیاوردن آنان، باز هم آنها را به ایمان آوردن دعوت کردند.

ایشان هم چنین تاکید فرمودند: انتصاب 14 معصوم علیهم السلام و تمامی جزئیات آن وحی الهی بوده است، و در روایت مفصلی در جلد 44 و 45 بحارالانوار آمده است که همه ائمه اطهار علیهم السلام، جزئیات آنچه که قرار بوده برای ایشان اتفاق بیفتد را می دانسته اند، و از جمله حضرت سیدالشهداء علیه السلام نیز ماجرای نامه کوفیان و اعزام مسلم بن عقیل و جریانات پس از آن که چگونه رخ خواهد دارد را کاملا از قبل می دانسته اند، لذا تمامی این موارد، وحی الهی و تقدیر بوده است.

آیت الله العظمی شیرازی با اشاره زمان و فضیلت زیارت اربعین فرمودند: زیارت اربعین یعنی روز اربعین ، نه یک روز قبل و نه یک روز بعد و نه حتی شب اربعین ، اما روایات متواتری در جزئیات مختلفه وجود دارد که برداشت من و فتوای فقها من حیث المجموع بر این قرار می گیرد که در تمامی مستحبات توسعه شرعیه از حیث مکان و زمان و سایر جهات وجود دارد که زیارت اربعین هم یکی از همین موارد است.

معظم له در ادامه فرمودند: مثلا اگر کسی در آستانه اربعین و چند روز قبل از این روز به زیارت رفت اما نتوانست در روز اربعین بماند یا چند روز بعد از اربعین رسید ، از مجموع ادله چنین استفاده می شود که چون در مستحبات ، از جمیع وجوه تا قدری که اِرتِکاز مُتَشَرّعه قبول دارد ، توسعه وجود دارد ، لذا اشکالی ندارد.

ایشان در ادامه تاکید فرمودند: اِرتِکاز مُتَشَرّعه شامل چند روز قبل یا چند بعد می شود ، نه این که کسی اول ماه صفر زیارت برود یا در ماه ربیع زیارت برود ، این دیگر زیارت اربعین نیست.

ایشان با تاکید مجدد بر این که زیارت به معنای حضور است ، فرمودند: فقط در مورد معصومین علیهم السلام استثناءً زیارت از راه دور ، به خاطر ادله ، زیارت محسوب می شود و گرنه اسم آن زیارت نیست.

آیت الله العظمی شیرازی در ادامه فرمودند: در مورد زیارت اربعین هم ، وقت زیارت از طلوع فجر تا زمان غروب است ، بر حسب قول مرحوم صاحب جواهر الکلام در مساله نهار که ایشان طلوع فجر و نه طلوع شمس را ملاک می داند ، و هم چنین حضور در حرم مطهر لازم است و گرنه حضور در یک یا دو فرسخ فاصله ، صدق زیارت نمی کند.

معظم له تاکید فرمودند: البته در مستحبات برای کسی که معذور است چه از لحاظ مکان و چه زمان ، به قدری که ارتِکاز مُتَشَرّعه می پذیرد ، توسعه قائل شده اند ، لذا در صورت عذر مثلا زمانی که ازدحام جمعیت زیاد است و امکان حضور در حرم مطهر نیست ، زیارت از فاصله دورتر اشکال ندارد ، و هم چنین تا دو سه روز قبل و بعد ، از لحاظ زمانی بلامانع است.

آیت الله العظمی شیرازی با اشاره به روایات منسوب به ائمه علیهم السلام حول مختار و قیام او فرمودند: آن قدری که من در ذهنم می باشد ، حتی یک مود از آن ها معتبر نیست یعنی محرز نیست که از امام معصوم صادر شده باشد.

معظم له در ادامه فرمودند: روایات در مورد مختار و قیام او مختلف است و هم روایات مثبت و هم منفی در مورد او وارد شده که تمامی آن ها یا مَراسیل و یا ضِعاف است ، چه روایاتی که مختار را فردی خوب و چه روایاتی که او را بد معرفی می کنند.

ایشان در ادامه فرمودند: مرجع تقلید راحل مرحوم آیت الله العظمی سید محمد شیرازی کتاب و جزوه ای حول شخصیت مختار نوشته اند که در آن جا اختیار ایشان این بوده که مختار فردی خوب و حرکت او صحیح بوده است ، لذا اگر این کتاب را پیدا کنید و به آن مراجعه کنید قاعدتا معلومات خوبی از آن به دست خواهید آورد.

سایر موارد فقهی مطرح شده در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به این شرح بود: توضیحاتی در رابطه با زیارت جامعه کبیره، اعتبار سیره در جواز شرعی، برخی از احکام عدالت امام جماعت، برخی از احکام نماز و روزه، برخی از احکام حج، مواردی در خصوص جبر و تفویض و امر بین امرین، برخی از احکام نماز جماعت، و شرح مفهوم توبه و انابه، از دیگر مواردی بود که در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به آن‌ها اشاره و یا پاسخ داده شد.

لازم به ذکر است که سلسله نشست‌های علمی آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی به صورت روزانه در بیت معظم له در شهر مقدس قم خیابان چهارمردان کوچه ۶ راس ساعت ۱۰:۴۵ به وقت محلی برگزار می‌شود و شما می‌توانید به صورت مستقیم از شبکه امام حسین علیه السلام ماهواره یاهست فرکانس ۱۲۰۷۳ بیننده این نشست علمی باشید.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا