اخبارجهانجهان اسلام

بر اساس قوانین جدید دولت هند سفر مجدد حج برای مسلمانان ممنوع شد

بر اساس سیاست جدید دولت هند، مسلمانان این کشور در طول عمر خود فقط مجاز به یک بار رفتن به زیارت حج، از طریق سازمان حج هند (HCoI) می باشند.

دولت هند اعلام کرده است که طبق دستوذالعمل جدید حج در سال 2025، مسلمانان هند تنها یک بار در طول عمر خود مجاز به رفتن به زیارت حج از طریق سازمان حج هند (HCoI) خواهند بود.

بر اساس پیش نویس تهیه شده جهت اجرای این دستورالعمل، ادعا شده که هدف از تدوین این قانون، تضمین یک سفر زیارتی راحت تر برای واجدان شرایط و ایجاد شرایطی عادلانه تر است.

این دستوذالعمل جدید تصریح می‌کند که افرادی که قبلاً به زیارت حج از طریق سازمان حج هند (HCoI) رفته اند، واجد شرایط درخواست مجدد نخواهند بود.

با این حال، در این دستورالعمل برای زیارت های مکرر حج در شرایط خاص، از جمله مواردی چون لزوم همراهی با اعضای درجه یک خانواده مانند زن و شوهر و یا لزوم همراه بودن با زائران زن و افراد بالای ۶۵ سال، معافیت هایی در نظر گرفته شده است.

این معافیت ها به دلیل ماهیت طاقت فرسای این زیارت که شامل پیاده روی تا ۲۵ کیلومتر در روز در شرایط آب و هوایی سخت می شود و بعضا لزوم داشتن همراه برای زائران ۶۵ سال به بالا را الزامی می کند.

در این دستورالعمل آمده است: در مورد «همراه محرم و نزدیک» برای زائران زن و همراهان زائران 65 سال به بالا، افرادی که قبلا به زیارت حج رفته اند، با پرداخت هزینه اضافی مجاز خواهند بود مجددا به این سفر بروند.

این دستورالعمل جدید همچنین تصریح می‌کند که سن «همراهان» زائران 65 سال به بالا و زنان باید بین 18 تا 60 سال در تاریخ تعیین شده توسط شورای عالی امنیت ملی باشد.

برای همراهان زائران مرد 65 ساله یا بالاتر، همراه می تواند یک زن بین 45 تا 60 سال باشد.

علاوه بر آن، این دستورالعمل مستلزم تعهد جدی زائران زن یا زائران 65 ساله به بالا است که همراهانی که تاکنون به حج نرفته اند در خانواده موجود نباشد.

بر اساس این دستورالعمل 70٪ سهمیه حج به سازمان حج هند (HCoI) و 30٪ را به سازمان دهندگان گروه های حج (HGOs) اختصاص می دهد.

همچنین مقرر شده است که زائران 65 سال به بالا باید همراه با یک همراه بین 18 تا 60 سال باشند.

زائران زن 45 سال به بالا که بدون داشتن همراه، مجاز به تردد گروهی با رعایت شرایط ایمنی و اسکان خود هستند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا