اخبارجهانجهان اسلاممرجعیت شیعه

آیت الله العظمی شیرازی: اراده خدای عزوجل بر این بوده که برخی از مفاسد ظاهر نشود

نشست علمی روزانه آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی، روزهای یکشنبه بیست و هشتم محرم سال 1446 برگزار شد، در این نشست ها هم‌چون جلسات پیشین، ایشان به سوال‌های حاضران در جلسه، پیرامون مسائل مختلف فقهی پاسخ دادند.

آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با اراده الهی بر آشکار نشدن برخی از مفاسد فرمودند: اراده خدای عزوجل بر این بوده که برخی از مفاسد ظاهر نشود، مثلا در همه امور، دو شاهد برای اثبات آن، کفایت می کند، اما در مساله زنا، تاکید شده که چهار شاهد برای اثبات آن لازم است.

معظم له در ادامه فرمودند: هم چنین در مساله اقرار به زنا هم تاکید شده که بایستی چهار مرتبه اقرار صورت بگیرد، در حالی که در سایر موارد، یک بار اقرار کافی است.

ایشان در رابطه با دلیل این اراده الهی فرمودند: این بدان معناست که شارع مقدس، علیرغم آنکه برای پیشگیری و عقوبت این گونه مفاسد، حدودی را معین فرموده، اما اراده اش براین بوده که واقعیات، حتی الامکان ظاهر نشود.

آیت الله العظمی شیرازی در این نشست علمی با اشاره به آیه ۶۷ سوره مائده در رابطه با ابلاغ رسالت ، و و لایت و جانشینی امیرالمومنین : يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ ، اى پيامبر، آنچه را از پروردگارت بر تو نازل شده است به مردم برسان. اگر چنين نكنى امر رسالت او را ادا نكرده‌اى. خدا تو را از مردم حفظ مى‌كند، كه خدا مردم كافر را هدايت نمى‌كند ، فرمودند : بدون تردید خطاب اصلی این آیه شخص پیامبر خدا صلی الله علیه و آله نبوده اند ، بلکه هدف اصلی منافقان بوده اند.

معظم له در ادامه با اشاره به حدیث مشهوری از امام صادق: نَزَلَ اَلْقُرْآنُ بِإِيَّاكِ أَعْنِي وَ اِسْمَعِي يَا جَارَةُ ، قرآن مانند اين ضرب المثل عربى نازل شده (كه گويند:) «اياك اعنى و اسمعى يا جاره»(يعنى بتو ميگويم ولى اى همسايه تو گوش كن) ، فرمودند : در زبان فارسی هم مشابه این ضرب المثل وجود دارد که می گویند به در بگو تا دیوار بشنود ، و در حقیقت در این آیه ، اگر چه خطاب خدای متعال ، پیامبر اکرم است ، اما در حقیقت ، خدا ، منافقان را مورد خطاب قرار داده و تاکید فرموده که بدون ابلاغ این توصیه ی الهی ، گویا تمامی رسالت ، ناقص می شود.

ایشان در ادامه تاکید فرمودند: بدون شک پیامبر خدا صلی الله و علیه و آله در انجام رسالت و تمامی آیات الهی اهتمام کامل داشته اند و این آیه را هم به مردم ابلاغ می کرده اند ، اما تاکید بر این که اگر انجام ندهی ، به این جهت بوده که به منافقان و کسانی که قرار بوده ، پس از آن به این آیه عمل نکنند ، تذکر داده شود.

آیت الله العظمی شیرازی هم چنین تاکید فرمودند : چون عصمت ، قطعی و مسلم است ، هر چیزی که با آن منافات داشت ، به خاطر مسلم بودن عصمت ، موارد دیگر باید تاویل شود ، ضمن آنکه در احادیث معراجیه هم مواردی به پیامبر گفته شده که مقرر گردیده به کسی گفته نشود.

لازم به ذکر است که سلسله نشست‌های علمی آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی به صورت روزانه در بیت معظم له در شهر مقدس قم خیابان چهارمردان کوچه ۶ راس ساعت ۱۰:۴۵ به وقت محلی برگزار می‌شود و شما می‌توانید به صورت مستقیم از شبکه امام حسین علیه السلام ماهواره یاهست فرکانس ۱۲۰۷۳ بیننده این نشست علمی باشید.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا