آیت الله العظمی شیرازی: آیت الله العظمی شیرازی: اگر کسی با اختیار خودش و بدون اجبار و اکراه مسلمان شد، باید قوانین اسلام را رعایت کند
آیت الله العظمی شیرازی: آیت الله العظمی شیرازی: اگر کسی با اختیار خودش و بدون اجبار و اکراه مسلمان شد، باید قوانین اسلام را رعایت کند
نشست علمی روزانه آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی، روزهای جمعه و شنبه بیست و ششم و بیست و هفتم محرم سال 1446 برگزار شد، در این نشست ها همچون جلسات پیشین، ایشان به سوالهای حاضران در جلسه، پیرامون مسائل مختلف فقهی پاسخ دادند.
آیت الله العظمی شیرازی در رابطه در تشریح مفهوم «لا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ»، در پذیرش دین اکره و اجبار نیست، با ذکر یک مثال فرمودند: انسان برای سفر به کشوری، ملزم به رفتن به آنجا نیست، اما وقتی به آن کشور سفر کرد، ملزم به عایت قوانین آن است، لذا «لا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ» هم دقیقا همین مفهوم را دارد.
معظم له در ادامه فرمودند: رسول اکرم صلی الله علیه و آله وقتی بر مکه مسلط شدند و حتی غیر از فتح مکه، حتی یک نفر را اجبار به مسلمان شدن نکردند.
ایشان هم چنین تاکید فرمودند: اما اگر کسی با اختیار خودش و بدون اجبار و اکراه مسلمان شد، باید قوانین اسلام را رعایت کند.
آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با فرازی از آخرین توقیع منسوب به امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف «سَیَأْتِی شِیعَتِی مَنْ یَدَّعِی الْمُشَاهَدَةَ أَلَا فَمَنِ ادَّعَى الْمُشَاهَدَةَ قَبْلَ خُرُوجِ السُّفْیَانِیِّ وَ الصَّیْحَةِ فَهُوَ کَاذِبٌ مُفْتَرٍ» (کسانی از شیعیان می آیند که ادعای مشاهده کنند، آگاه باشید که هر کس قبل از خروج سفیانی و ندای آسمانی ادعای مشاهده کند، دروغگویی بی پرواست) فرمودند : ادعای مشاهده در این توقیع، منظور رویتی است که اگر در آن ادعای وکالت و نیابت خاص گردد.
معظم له در رابطه با چگونگی صدور این کلام از مولای ما حضرت صاحب العصر و الزمان فرمودند : نواب خاص اول و دوم و سوم حضرت بقیة الله، غیر از نائب خاص چهارم که آخرین نفر آنها هم بوده، هر کدام که می خواستند از دنیا بروند، رساله و مکتوبی از حضرت حجت می آوردند که در آن قید شده بود که در آستانه از دنیا رفتن هستند و شیعیان پس از آنان به نائب خاص بعدی با ذکر نامی که می کردند، باید مراجعه نمایند.
ایشان در ادامه فرمودند: این کار توسط عثمان بن سعید، محمد بن عثمان، و حسین بن روح، نواب خاص اول و دوم و سوم صورت گرفت و هر سه نائب خاص، شیعیان را با در دست داشتن رساله و مکتوب، با ذکر نام به نائب خاص بعدی ارجاع می دادند، و آنان را این گونه از هم از مرگ خود و هم از وجود نائب خاص بعدی خبردار می کردند.
آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با نحوه صدور توقیع مذکور فرمودند: اما زمانی که هنگام مرگ علی بن محمد سَمُری نائب خاص چهارم فرا رسید، در رساله و مکتوبی که از امام زمان دریافت کرد، حضرت به او تاکید فرموده بودند که تو به زودی از دنیا خواهی رفت، و پس از خودت، هیچ کس را به عنوان نائب خاص تعیین نکن، یعنی پس از تو نیابت خاص دیگری وجود ندارد.
معظم له در ادامه فرمودند: در آن توقیع حضرت حجت تاکید فرمودند که غیبت صغری به پایان رسیده و غیبت کبری آغاز شده است و در آنجا تصریح نموده اند که هر کس ادعای رویت برای وکالت و نیابت خاص را نماید، او را تکذیب کنید، و این به معنای نیابت خاص و نه هر رویت و دیداری می باشد.
ایشان با ذکر روایتی از امام رضا علیه السلام فرمودند : از حضرت سوال شد: ممکن است علائم ظهور اتفاق نیفتد اما ظهور انجام بشود؟، فرمودند : بله، سوال شد: ممکن است حضرت حجت اصلا تا روز قیامت ظهور نکنند؟، فرمودند: نمی شود، و ظهور حتما اتفاق خواهد افتاد، چرا که همان طور که عرض شد اصل ظهور، وَعد است، و خدای متعال بر خلاف وَعد، عمل نمی کند، اما علائم وَعید است، و اتفاقا خلاف وعید عمل کردن فضیلت است، و حضرت رضا در رابطه با حتمی بودن ظهور فرمودند: لَوْ خَلَتِ الأَرْضُ طَرْفَةَ عَيْنٍ مِنْ حُجَّةٍ لَساخَتْ بِأَهْلِها (اگر زمين به مقدار يك چشم بر هم نهادن خالى از حجت باشد، اهل خود را در كام خود فرو مى برد).
آیت الله العظمی شیرازی در ادامه فرمودند: بین وَعد و وعید تفاوت وجود دارد، است، و خدای متعال بر خلاف وَعد، عمل نمی کند، اما خلاف وعید عمل کردن فضیلت است.
معظم له در شرح مفهوم واژه سنت فرمودند: سنت در زبان عربی از نظر لغوی به معنای روش است، و در اصطلاح شرعی، دو معنا برای آن در نظر گرفته شده است که در هر دو مورد، روایاتی نقل شده است.
ایشان در تشریح معنای اول سنت فرمودند: معنای اول به مفهوم غیر از فرائض الهی که در قرآن کریم آمده و از سوی پیامبر اکرم وطیفه قرار داده شده، می باشد که شامل واجبات هم می شود و در روایات حج به صورت مکرر به آنها اشاره شده است.
آیت الله العظمی شیرازی در تشریح مفهوم دوم سنت فرمودند: مفهوم دوم سنت، به معنای عمل مستحب و غیرواجب است.
معظم له در رابطه با مفهوم واژه سنت در برخی از آیات قرآن کریم فرمودند: اما واژه سنت، در برخی از آیات قرآن کریم، از جمله آیه 137 سوره آل عمران، به معنای سنت در مفهوم لغوی آن است، که در حقیقت به معنای دین خدا و روش الهی می باشد.
سایر موارد فقهی مطرح شده در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به این شرح بود: برخی از احکام مربوط به ولد اکبر، برخی از احکام وصیت و ارث، حکم نمازی که در نیت استباه شده، شرح آیه 137 سوره آل عمران، برخی از احکام وقت نماز، حکم مواردی که در دلیل تعارض باشد، برخی از احکام خمس، برخی از احکام نذر، احکام محرمیت رضاعی، احکام صید ماهی، برخی از احکام استصحاب، و برخی از احکام حج، از دیگر مواردی بود که در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به آنها اشاره و یا پاسخ داده شد.
لازم به ذکر است که سلسله نشستهای علمی آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی به صورت روزانه در بیت معظم له در شهر مقدس قم خیابان چهارمردان کوچه ۶ راس ساعت ۱۰:۴۵ به وقت محلی برگزار میشود و شما میتوانید به صورت مستقیم از شبکه امام حسین علیه السلام ماهواره یاهست فرکانس ۱۲۰۷۳ بیننده این نشست علمی باشید.