آیت الله العظمی شیرازی: هر گونه تعظیم و تجلیل اهل بیت علیهم السلام به ویژه برای امام حسین علیه السلام، چنانچه از محرمات نباشد، تعظیم شعائر الهی است
آیت الله العظمی شیرازی: هر گونه تعظیم و تجلیل اهل بیت علیهم السلام به ویژه برای امام حسین علیه السلام، چنانچه از محرمات نباشد، تعظیم شعائر الهی است
نشست علمی روزانه آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی، روز سه شنبه بیست و سوم محرم سال 1446 برگزار شد، در این نشست همچون جلسات پیشین، ایشان به سوالهای حاضران در جلسه، پیرامون مسائل مختلف فقهی پاسخ دادند.
آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با مفهوم شعائر الهی فرمودند: برای شعائر الهی در قرآن کریم دو نمونه ذکر شده اما معنای آن بیان نگردیده است، در آیه ۳۶ سوره حج وَالْبُدْنَ جَعَلْنَاهَا لَكُمْ مِنْ شَعَائِرِ اللَّهِ و (نحر) شتران فربه را برای شما از شعائر الهی (و احکام حج) مقرر داشتیم، و هم چنین در آیه ۱۵۸ سوره بقره: إِنَّ الصَّفَا وَالْمَرْوَةَ مِنْ شَعَائِرِ اللَّهِ، سعی صفا و مروه از شعائر الهی است.
معظم له در رابطه با راه تشخیص شعائر الهی فرمودند: از آنجا که برای فهمیدن معنای شعائر الهی، شارع و معصومین علیهم السلام برای آن معنایی ذکر نکرده اند، باید به عرف مراجعه نمود تا متوجه شویم در نزد عرف چه چیزی موجب تعظیم و تجلیل است، و به همان چیز شعائر گفته می شود.
ایشان در ادامه فرمودند: در گذشته مواردی هم چون قبّه و بارگاه و ضریح وجود داشته اما هم اکنون در نزد عرف به چنین مواردی تعظیم شعائر الهی گفته می شود.
آیت الله العظمی شیرازی تاکید فرمودند: هر گونه تعظیم و تجلیل اهل بیت علیهم السلام به ویژه برای امام حسین علیه السلام، چنانچه از محرمات نباشد، تعظیم شعائر الهی است.
معظم له در ادامه فرمودند: شعائر به چه معناست؟، در قرآن کریم معنای آن نیامده است، رسول خدا هم معنای آن را نفرموده اند، فاطمه زهرا سلام الله علیها و ائمه اهل بیت علیهم السلام هم نفرموده اند که معنای شعائر چیست؟، لذا باید معنای شعائر از عرف گرفته شود، بنابراین هر کاری که تعظیم اهل بیت شمرده شود، تعظیم برای امام حسین شمرده شود، به نوعی تجلیل محسوب شود و از محرمات عموما و خصوصا تلقی نشود، این کار از شهائر محسوب می شود، و فرق بین آنها نیست، و لازم نیست در گذشته هم وجود داشته باشد.
ایشان با اشاره به اینکه در هیچ روایتی دهه محرم به عنوان شعائر الهی ذکر نشده، فرمودند : تنها یک مورد روایت از حضرت امام رضا نقل شده که فرمودند : پدرم حضرت موسی بن جعفر ، وقتی که محرم می شد از روز اول محرم محزون می شد و خندان دیده نمی شد ، تا روز عاشورا که مصیبت عظمای آن حضرت بود ، اما در روایات برای روضه ی دهه محرم و اطعام مردم روایت نیامده است ، پس ما از کجا استفاده می کنیم که اینها تعظیم شعائر الهی است ، این که از نظر عرفی ده روز محرم با روضه برپا کردن و اطعام کردن مردم تجلیل شده است ، لذا از آن جا که روزهای منتهی به شهادت تجلیل و گرامی داشته شده ، این شعائر محسوب می شود.
آیت الله العظمی شیرازی در ادامه فرمودند : برای زنجیر زنی ها ، سینه زنی ها و بسیاری از انواع عزاداری ها در روایات چیزی وارد نشده است ، اما حتما این گونه عزاداری ها از شعائر محسوب می شوند ، چرا که موضوعات این چنینی از عرف گرفته می شود و حکم شعائر الهی برای آنها مصداق پیدا می کند ، لذا لازم نیست برخی از رسوم و عزاداری ها در گذشته وجود داشته باشد ، و اگر حتی اگر از امروز چیز جدیدی درست شود و تعظیم و تجلیل اهل بیت نزد عرف محسوب شود ، تعظیم شعائر الهی خواهد بود
سایر موارد فقهی مطرح شده در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به این شرح بود: دلیل سکوت امیرالمومنین در مقابل شهادت حضرت زهرا، حکم اتصال امام جماعت با مامومین، شرح برخی از آیات سوره فصلت، برخی از دلایل صدور آیات عذاب، و برخی از احکام صدقه، از دیگر مواردی بود که در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به آنها اشاره و یا پاسخ داده شد.
لازم به ذکر است که سلسله نشستهای علمی آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی به صورت روزانه در بیت معظم له در شهر مقدس قم خیابان چهارمردان کوچه ۶ راس ساعت ۱۰:۴۵ به وقت محلی برگزار میشود و شما میتوانید به صورت مستقیم از شبکه امام حسین علیه السلام ماهواره یاهست فرکانس ۱۲۰۷۳ بیننده این نشست علمی باشید.