اخبارجهانجهان اسلاممرجعیت شیعه

آیت الله العظمی شیرازی: هیچ کس در دنیا حتی پیامبران الهی، در مقام، علم و مرتبت، مانند 14 معصوم نیست

نشست علمی روزانه آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی، روز سه شنبه بیست و سوم محرم سال 1446 برگزار شد، در این نشست هم‌چون جلسات پیشین، ایشان به سوال‌های حاضران در جلسه، پیرامون مسائل مختلف فقهی پاسخ دادند.

آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با علم امام معصوم علیه السلام فرمودند : بحث علم امام، بحث مفصلی است، و علامه مجلسی در بحارالانوار در چند جا و در مرآة العقول این بحث را مطرح کرده است، و برخی از علما هم کتاب های مستقل و خاص حول علم امام نوشته اند.

معظم له در رابطه با کیفیت علم امام فرمودند: روایات در رابطه با علم امام، مختلف است، اما آن گونه که جماعتی برداشت کرده اند، و من هم خودم نیز برداشتم از نوع این روایات همین است که علم امام، حضوری و در همه جا می باشد، لذا هر روایتی که خلاف این ظاهر باشد، باید آن را تاویل کرد.

ایشان در ادامه فرمودند: معصومین علیهم السلام همه چیز را می دانند، فقط در روایت، یک جا استثنا شده، آنجا که در آیه ۳۹ سوره رعد می فرماید: يَمْحُو اللَّهُ مَا يَشَاءُ وَيُثْبِتُ وَعِنْدَهُ أُمُّ الْكِتَابِ، خدا هر چه را خواهد (از احکام یا حوادث عالم) محو و هر چه را خواهد اثبات می‌کند و اصل کتاب (آفرینش) نزد اوست، اما چون خدای متعال این خصوصیت را برای خود قرار داده، و ممکن است برخی چیزها تغییر کند، لذا در برخی دعاها از جمله دعای احتجاب ، بعضی از روایات آمده: استأثر الله بعلمه ، یعنی خدای متعال برخی چیزها را فقط و فقط برای خودش قرار داده است.

آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با تفاوت علم 14 معصوم با پیامبران الهی فرمودند: علم پیامبران الهی دارای مراتب مختلفی است و از جمله پیامبران اولوالعزم از علم بیشتری برخوردار هستند، اما علم همه انبیاء به غیر از خاتم پیامبران، از علم 14 معصوم کمتر است، لذا هیچ کس در دنیا، در مقام، علم و مرتبت، مانند 14 معصوم نیست.

معظم له در رابطه خواندن قرآن با صدای زیبا فرمودند: صدای زیبا در خواندن قرآن و مرثیه ها، ممدوح است، و آنچه که در در سوره مومنون آمده است: قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ، الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ، وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ، به راستى كه مؤمنان رستگار شدند، همانها كه در نمازشان فروتنند، و آنان كه از کار بيهوده رويگردانند، شامل هر صدای زیبایی نمی شود.

ایشان در ادامه تاکید فرمودند: لغو به چیزی گفته می شود که موجب طرب شود، و این گونه تفسیر شده که موجب لهو و لعب گردد، و گرنه صدای زیبا مطلوب است، و اشکالی ندارد، و اتفاقا توصیه شده که انسان با صدای زیبا قرآن را بخواند.

آیت الله العظمی شیرازی در رابطه حکم صدای زن فرمودند: نه بر خود زن حرام است که صدای او را اجنبی بشنود و نه بر اجنبی حرام است که آن را بشنود، فقط در قرآن در آیه ۳۲ سوره ی احزاب آمده است: فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ، پس زنهار نازک و نرم (با مردان) سخن مگویید.

معظم له در ادامه فرمودند: لذا اگر صدای زن عادی باشد و خضوع در کلام وجود نداشته باشد، اشکالی ندارد، و نه آنکه آن را نازک کند، آن گونه که در قرآن آمده است، و موجب برانگیخته شدن شهوت مردان شود، در این صورت، این کار، هم بر مرد و هم بر زن حرام است.

ایشان در رابطه با حکم تصرف در اموال مجهول المالک فرمودند : در مجهول المالک مطلقا اجازه ی حاکم شرع ، لازم است ، اما در غیر از مجهول المالک ، بر حسب شرط است ، المؤمنون عند شروطهم

سایر موارد فقهی مطرح شده در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به این شرح بود: دلیل سکوت امیرالمومنین در مقابل شهادت حضرت زهرا، حکم اتصال امام جماعت با مامومین، و شرح برخی از آیات سوره فصلت، از دیگر مواردی بود که در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به آن‌ها اشاره و یا پاسخ داده شد.

لازم به ذکر است که سلسله نشست‌های علمی آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی به صورت روزانه در بیت معظم له در شهر مقدس قم خیابان چهارمردان کوچه ۶ راس ساعت ۱۰:۴۵ به وقت محلی برگزار می‌شود و شما می‌توانید به صورت مستقیم از شبکه امام حسین علیه السلام ماهواره یاهست فرکانس ۱۲۰۷۳ بیننده این نشست علمی باشید.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا