اخبارپاکستانجهان

درگیری‌های خونین در پاراچِنار پاکستان و تلاش سنی های تندرو برای قتل عام شیعیان

درحالی که طی حدود یک هفته درگیری مسلحانه در شمال غربی پاکستان 49 نفر شهید و بیش از 170 مجروح برجا گذاشته است، گروه‌های شیعه پاکستانی می‌گویند، گروه های سنی تندرو و عوامل وابسته به وهابیون عامل این وقایع‌اند.

شروع درگیری خونین در منطقه پاراچنار، زمانی رخ داد که یک خانواده از سنی های تندروی وابسته به عوامل وهابی، ساکن منطقه «بوشهره» اقدام به غصب زمین مربوط به یک خانواده شیعه اهل منطقه «مالی خیل» نمود.

این اقدام منجر به درگیری بین دو طرف شد اما بلافاصله با تشکیل گروه هایی از سوی طرفین درگیری ها متوقف گردید و آتش بس تا ۱۶ محرم الحرام ادامه داشت.

اما سنی های تندروی وابسته به عوامل وهابی، فردای آن روز، هجوم خود را برای غصب مجدد زمین ذکر شده آغاز نمودند که این موضوع به درگیری بیشتر بین دو طرف انجامید.

پس از آن در ادامه این ماجراها، متاسفانه روستاهای اهل تسنن نشین منطقه با روستاهای شیعه نشین منطقه وارد درگیری شده و بلافاصله جنگ به اطراف پاراچنار تا دوردست ها گسترش یافت.

در این میان اقدامات تحریک آمیز سنی های تندرو و عوامل وهابی و توصیه آنان به اهل تسنن منطقه مبنی بر قتل عام شیعیان، در گسترش دامنه درگیری ها موثر بوده است و همین نکته نشان از وجود یک برنامه از پیش تعیین شده برای ایجاد جنگ تمام عیار در پارچنار به بهانه درگیری بر سر یک زمین بوده است.

به گفته منابع محلی شهر پاراچنار، این شهر شیعه نشین در این مدت هدف گلوله های توپ و خمپاره قرار گرفته و سنی های تندرو در سایر مناطق پیرامون پاراچنار هم از این سلاح ها با مهارت بالا استفاده کرده اند.

منابع محلی پاراچنار نیروهای ارتش پاکستان را از یک سو و نیروهای طالبان افغانستان را از سوی دیگر، متهمان اصلی جنگ پاراچنار می دانند.

منابع محلی پاراچنار در این گزارش تاکید کردند راه های منتهی به پاراچنار بسته شده و دسترسی به دارو و امکانات درمانی در این منطقه بسیار محدود و در مواردی غیرممکن می باشد.

اینترنت هم در پاراچنار قطع شده و احتمال ایجاد مشکلاتی در تامین مواد غذایی برای مردم پاراچنار در روزهای آینده وجود دارد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا