آفریقااخبارجهان

حمله نیروهای پشتیبانی سریع سودان به الفاشر و کشته شدن تعدادی از غیرنظامیان

در حمله نیروهای پشتیبانی سریع سودان (RSF) به الفاشر سودان حداقل 22 نفر کشته شدند.

یک گروه حامی دموکراسی گفت که نیروهای پشتیبانی سریع سودان (RSF) در حمله روز شنبه به شهر الفاشر در غرب منطقه دارفور دست کم 22 نفر را کشتند، اگرچه این نیروی شبه نظامی مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است.

کمیته های مقاومت الفاشر در فیس بوک اعلام کردند که نیروهای پشتیبانی سریع سودان (RSF) پس از هفته ها بن بست در آن جبهه در جنگ داخلی کشور، گلوله های توپخانه به بازارها، بیمارستان ها و آپارتمان ها شلیک کرده است.

این گروه فعال همچنین گفت که نیروهای پشتیبانی سریع سودان (RSF) از یک پهپاد برای هدف قرار دادن یک بیمارستان استفاده کردند.

پس از چند ساعت از این حمله، اعلام شد که در مجموع 97 نفر در این یورش کشته یا زخمی شدند.

نیروهای پشتیبانی سریع سودان (RSF) هر گونه دخالت در ابن حمله را رد کرد و گفت که با ارتش یا گروه های متحد آن در الفاشر درگیر نشده است.

این شهر آخرین موقعیت باقیمانده ارتش ملی در منطقه دارفور و یک جبهه کلیدی در جنگ با نیروهای پشتیبانی سریع سودان (RSF) است که سودان را به بدترین بحران انسانی جهان تبدیل کرده است.

سازمان ملل اعلام کرده است که بیش از 300 هزار نفر در نتیجه درگیری هایی که در ماه آوریل آغاز شد، خانه های خود را در الفاشر ترک کرده اند.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد چندی پیش اعلام کرد که در کشور آفریقایی سودان، «نزدیک به ۲۶ میلیون مرد، زن و کودک به‌شدت گرسنه هستند و این تعداد معادل کل جمعیت استرالیا است.»

وی در ادامه اظهار داشت که «از این ۲۶ میلیون، ۷۵۰ هزار نفر تنها یک قدم با قحطی فاصله دارند – که از نظر طبقه‌بندی امنیت یکپارچه غذایی، این وضعیت به عنوان فاز ۵ محسوب می‌شود.» فاز پنجم در طبقه‌بندی سازمان ملل، نشان‌دهنده عمیق‌ترین فاجعه در زمینه ناامنی غذایی است.

با این حال، و به‌رغم تهدید فرا رسیدن قریب‌الوقوع یک فاجعه انسانی بی‌سابقه، جامعه بین‌المللی و به ویژه جهان غرب علاقه چندانی نسبت به سودان و درگیری‌های دیرینه و طولانی‌مدت آن نشان نمی‌دهد- و نه در تیتر و سرتیترهای رسانه‌ها، نه در اعتراضات دانشجویی و خیابانی، و نه در کمپین‌ها و کارزارها و مداخلات و مطالبات مردمی برای پاسخگویی دولت‌ها و اشخاص درگیر نشانی از این بحران را نمی‌بینیم.

گفتنی است که درگیری ها در سودان در آوریل 2023 بین ژنرال ارتش عبدالفتاح البرهان و فرمانده نیروهای RSF، محمد حمدان داگالو بر سر اختلافات در مورد ادغام این گروه شبه نظامی در ارتش آغاز شد.

بر اساس آمار سازمان ملل، درگیری‌ها منجر به کشته شدن نزدیک به 16 هزار نفر، آواره شدن میلیون‌ها نفر و ایجاد یک بحران انسانی ویرانگر در سودان شده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا