اخبارایرانجهان

گرمای بی‌سابقه در ایران، پیش بینی روند تدریجی افزایش دما تا ۵۰ درجه

گرمایی طاقت‌فرسا تمام اروپا، آمریکا و کانادا را درنوردیده و ایران را هم گرفتار کرده است، طی روزهای آینده در بیشتر مناطق ایران روند تدریجی افزایش دما تا ۵۰ درجه پیش‌بینی می‌شود.

۴۸۹ هزار نفر در دنیا به دلیل گرما در هر سال جان خود را از دست می‌دهند که ۴۵ درصد این موارد در کشورهای آسیایی و ۳۶ درصد در کشورهای اروپایی اتفاق می‌افتد.

گرمایی طاقت‌فرسا تمام اروپا، آمریکا و کانادا را درنوردیده و ایران را هم گرفتار کرده است. طی پنج‌روز آینده در بیشتر مناطق کشور روند تدریجی افزایش دما تا ۵۰درجه پیش‌بینی می‌شود.

استان تهران طی سه روز آینده با گرم‌ترین روزهای خود روبه‌رو خواهد شد‌.

اوج گرما نیز طی روزهای شنبه و یکشنبه با درجه دمای ۴۱درجه خواهد بود.

دمایی که به گفته کارشناسان با رکورد‌شکنی به بحرانی‌ترین حالت می‌رسد و می‌تواند جان برخی از مردم بگیرد.

متوسط دمای ایران طی سال‌های اخیر نسبت به سال‌های قبل‌تر گرم‌تر است و این نشان می‌دهد که اقلیم سرزمین ایران یک فرایند گرمایشی را طی می‌کند.

احد وظیفه چندی پیش، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه روند گرمای هوا در ایران دو برابر جهان است، اعلام کرد که در حال حاضر دمای هوای جهان بیش از یک درجه نسبت به عصر انقلاب صنعتی افزایش پیدا کرده و این در صورتی است که ایران طی ۵۰ سال گذشته ۲ درجه گرم‌تر شده است.

با افزایش دما، شدت تبخیر و تعرّق دریاها، رودخانه‌ها و سایر منابع آبی هم بیشتر می‌شود و همین مسئله، ضمن کاهش ذخایر آبی، تقاضا و نیاز به آب را افزایش می‌دهد.

این تقاضا در تمام ابعاد مطرح است؛ مثلا در محیط‌زیست، درختان و گیاهان در هوای گرم‌تر برای اینکه خشک نشوند و به حیات خود ادامه دهند، نیاز به آبرسانی بیشتری دارند.

در جوامع انسانی نیز با گرم‌تر شدن هوا، تقاضا و میل به افزایش مصرف آب در بین افراد، به طرق گوناگون اعم از استحمام و آشامیدن، افزایش می‌یابد. این چرخه کمبود عرضه و ازدیاد تقاضا سبب محدودیت دسترسی به آب می‌شود و خشکسالی را تشدید می‌کند.

با توجه به روند افزایش دما و با استناد به پیش بینی های کارشناسان، احتمال قوی بر این است که ایران پاییز کم‌بارشی پیش رو داشته باشد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا