اخبارافغانستانجهان

مهاجرت های مرگبار افغانستانی‌ها؛ بیش از هزار شهروند افغانستان در سال گذشته در جریان مهاجرت جان باختند

سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM) می‌گوید، افغانستان در صدر فهرست کشورهایی قرار دارد که بیشترین تعداد مرگ‌ومیر مهاجران را در سال 2023 داشته است.

این سازمان در گزارش سالانه ‌اش که از ژانویه 2023 تا دسامبر همین سال را پوشش داده گفته که در کل شمار افرادی‌که در جریان مهاجرت به یک کشور جهان در سال 2023 جان خود را از دست داده ‌اند، بیشتر از هر سال دیگری پس از 2014 بوده ‌است.

به‌ گفته «آی او ام»، 1568 تن در کشورهای آسیا پاسفیک در راه مهاجرت در سال 2023 یا جان باخته یا ناپدید شده‌ اند که افغانستان با داشتن 1078 نفر از آنان دارای بیشترین تلفات و میانمار با داشتن 436 نفر تلفات پس از آن قرار داشته است.

سازمان بین‌المللی مهاجرت تعداد افراد جان باخته و ناپدید شده در سال 2022 در مسیر مهاجرت را 1183 تن گفته است.

سازمان بین‌المللی مهاجرت در این گزارش‌ همچنین گفته که افغانستانی‌ها بیشترین تلفات را در مسیر زمینی بین افغانستان و ایران داشته اند.

این سازمان جنسیت و گروه سنی 73 درصد از این جان باختگان را مشخص ساخته که 80 درصد شان مردان، 10 درصد این قربانیان زنان و 10 درصد دیگر هم کودکان بوده‌ اند.

گفتنی است پس از حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان یک بار دیگر موج مهاجرت غیر قانونی افغانستانی ها به کشورهای مختلف افزایش یافت.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا