اخبارجهانجهان اسلام

تصمیم های یونسکو برای حفظ مکان های فلسطینی ثبت شده در میراث جهانی

یونسکو 3 تصمیم برای حفظ مکان های فلسطینی ثبت شده در میراث جهانی اتخاذ کرد.

کمیته میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) در چهل و ششمین نشست خود که در دهلی نو پایتخت هند برگزار شد، سه قطعنامه را برای حفظ و حراست از اماکن فلسطینی ثبت شده در فهرست میراث جهانی به اتفاق آرا تصویب کرد.

این اماکن عبارتند از: شهر قدیمی قدس و دیوارهای آن، شهر قدیمی الخلیل، و سرزمین زیتون و انگور فلسطین که چشم انداز فرهنگی زمین های های کشاورزی در جنوب قدس می باشد.

بر اساس تصمیمات اتخاذ شده، مکان‌های موجود در فهرست میراث جهانی به دلیل اقدامات مکرر و نقض‌های ارتش اسرائیل در خطر هستند.

در این قطعنامه وضعیت حقوقی بیت المقدس شرقی به عنوان یک شهر اشغالی و لزوم حفظ جایگاه تاریخی موجود، حملات مستمر به قدس شرقی و مسجدالاقصی و سایر اماکن مقدس اسلامی و مسیحی مورد تاکید قرار گرفت.

در این اجلاس اقدامات ارتش اسرائیل در شهر قدیم الخلیل و حرم حضرت ابراهیم و حفاری ها در مناطق شهرک نشینان و همچنین پروژه ساخت آسانسور برقی در حرم حضرت ابراهیم محکوم شد.

تخلفات بعدی اسرائیل در رابطه با ساخت تونل، جاده کنارگذر، تسطیح اراضی و نصب پاسگاه های شهرک سازی در مکان هایی که میراث جهانی در آن قرار داد نیز در این نشست مورد نکوهش قرار گرفت.

وزارت گردشگری و آثار باستانی فلسطین از تلاش‌های سیاسی و دیپلماتیک منتهی به تصویب این قطعنامه‌ها قدردانی کرد و از مدیرکل یونسکو خواست فشار جدی بر مقامات اسرائیلی برای احترام به معاهدات بین‌المللی و توقف آسیب رساندن به میراث فلسطین وارد کند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا