اخبارافغانستانجهان

نگرانی سازمان های بین‌المللی از وخامت اوضاع زنان تحت سلطه طالبان در افغانستان

یک گزارش تازه ملل متحد نشان می‌دهد که وضعیت زنان افغانستان در بخش‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی نسبت به یک سال قبل، ناامید کننده‌ تر شده است.

این گزارش به صورت مشترک توسط دفتر هیات معاونت ملل متحد (یوناما)، اداره زنان ملل متحد و سازمان بین‌المللی مهاجرت، از طریق گفتگو و مشورت حضوری و غیرحضوری با 888 زن و شمار اندکی از مردان، در 33 استان افغانستان تهیه شده است.

این گزارش گفته است که 80 درصد زنان در مورد موضوعات مهم هیچ تعامل و ارتباطی با مقامات محلی طالبان ندارند و برای دادخواهی مجبورند که به مردان و جامعه اتکا کنند.

بر اساس این گزارش، 64 درصد زنان پاسخ‌دهنده در این گزارش گفته اند که هنگام بیرون آمدن از منزل به تنهایی “اصلاً” احساس مصونیت نمی‌کنند و “توسط مقامات اداره حاکم و اعضای جامعه” به دلیل حضور در انظار عمومی “هدف” قرار می‌گیرند.

بر اساس این گزارش، ممنوعیت‌های آموزشی و تحصیلی و محدودیت‌ها نسبت به آزادی تردد، احتمال دارد که دسترسی زنان و دختران را به خدمات بهداشتی بیشتر کاهش دهد.

یافته‌های ملل متحد نشان می‌دهد که وضعیت مالی و درآمد ۷۰ درصد زنان در  سه ماهه پایانی سال 2024 نسبت به سه ماه نخست، بدتر شده است.

در این گزارش آمده است که 59 درصد زنان و 36 درصد مردان گفته اند که برای زنان در هر گونه نشست و بحث در مورد آینده افغانستان، 50 درصد سهمیه باید در نظر گرفته شود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا