اخبارایرانجهان

فاجعه محیط زیستی در خوزستان؛ مرگ گسترده ماهی‌های تالاب هورالعظیم

تعداد قابل توجهی از ماهی‌های حوضچه‌های اطراف تالاب هورالعظیم طی هفته گذشته بر اثر گرمای شدید و تبخیر آب از بین رفته‌اند.

کاسته شدن از حجم آب تالاب هورالعظیم عامل اصلی مرگ گسترده ماهیان این تالاب طی روزهای اخیر بوده است.

در سرریز منطقه دلفیه، یکی از سرشاخه‌های تالاب، دو برکه به طول ۵۰ و ۱۰۰ متر با توجه به تامین نشدن حقابه هورالعظیم و محصور شدن ماهی‌ها به دلیل کاهش سطح آب، تعداد زیادی از ماهی‌ها تلف شده‌اند.

عواملی مانند افزایش دما، تامین نشدن آب موردنیاز، کمبود اکسیژن و شوری آب نیز در مرگ گسترده ماهیان این تالاب موثر بوده است.

انتشار تصاویر و اخبار تلف شدن ماهیان این تالاب در شبکه‌های اجتماعی در روزهای اخیر اعتراض کاربران را در پی داشت.

این اتفاق در شرایطی رخ داد که مرتضی سوری، مدیر کل شیلات خوزستان، ۱۲ خرداد اعلام کرد با هدف حفظ تنوع زیستی تالاب‌های بین المللی استان خوزستان، ۷۵۰ هزار بچه ماهی در تالاب هورالعظیم رهاسازی شده است.

در تیرماه ۱۴۰۰ نیز فعالان محیط زیست منطقه تصاویری از شط عِلی هویزه در بخش غربی استان خوزستان منتشر کردند که در آن مشخص بود هزاران ماهی تلف شده‌اند.

افزایش دما در کنار کاهش حجم آب پشت سدهای استان در سالیان اخیر مسئله تامین آب مورد نیاز برای جلوگیری از خشک شدن تالاب‌های خوزستان را به چالشی برای سازمان حفاظت زیست این استان بدل کرده است.

مسئله تلف شدن ماهی‌ها در تالاب هورالعظیم پیش‌تر در سال ۱۳۹۶ هم خبرساز شده بود. مردادماه آن سال، امیر عفراوی، رئیس اداره شیلات شهرستان هویزه، اعلام کرد: «به دلیل گرمای شدید و کاهش دبی رودخانه نیسان، در حال حاضر بر اثر شوری و کمبود اکسیژن محلول در آب مقدار قابل‌توجهی از آبزیان تلف شده‌اند.»

تالاب هورالعظیم با مساحتی بالغ بر ۱۲۰ هزار هکتار بزرگ‌ترین تالاب مرزی ایران است که در مرز ایران و عراق قرار دارد. ذخایر آب این تالاب از رود کرخه در ایران و نیز رودخانه دجله در عراق تامین می‌شود و مسئله نحوه تامین آب هورالعظیم همواره یکی از مناقشات ایران و عراق بوده است.

مرگ ماهیان هورالعظیم در شرایطی خبرساز می‌شود که به نظر می‌رسد دیگر تالاب‌های ایران نیز طی ماه‌های باقی‌مانده از تابستان به دلیل کاهش سطح آب می‌توانند وضع مشابهی داشته باشند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا