اخبارجهانجهان اسلاممرجعیت شیعه

آیت الله العظمی شیرازی: استفاده از واژه غافلگیر شدن برای امام حسین علیه السلام در سرزمین کربلا تعبیر نادرستی است، چرا که جزء به جزء آنچه که با آن مواجه شدند برای حضرت کاملا مشخص و معلوم بود

نشست علمی روزانه آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی، روز دوشنبه پانزدهم محرم سال 1446 برگزار شد، در این نشست هم‌چون جلسات پیشین، ایشان به سوال‌های حاضران در جلسه، پیرامون مسائل مختلف فقهی پاسخ دادند.

آیت الله العظمی شیرازی استفاده از واژه غافلگیر شدن برای امام حسین علیه السلام در سرزمین کربلا را تعبیر نادرستی عنوان نموده و فرمودند: حضرت سیدالشهداء علیه السلام در کربلا غافلگیر نشدند بلکه قبل از آنکه متولد شوند، تا آن هنگام که به دنیا آمدند، و تا زمانی که طفل شیرخواره بودند، و تا پس از آن، از پیامبر خدا و امیرالمومنین صلوات الله علیهما نقل شده و جزء به جزء آنچه که امام حسین علیه السلام با آن مواجه شدند کاملا مشخص و معلوم بود که چه اتفاق هایی رخ خواهد داد.

معظم له تاکید فرمودند: لذا امام حسین علیه السلام نه تنها غافلگیر نشدند بلکه تمامی آنچه که اتفاق افتاد را از قبل می دانستند و این مساله در روایات متعدد و فرمایشات حضرت ذکر شده است.

ایشان در ادامه فرمودند: امام حسین علیه السلام می خواستند که یک انحراف و منکَر بسیار بزرگ را از چهره دین بزدایند و در این زمینه هم موفق شدند، یعنی انجام این اقدام بر امام حسین علیه السلام واجب بوده است، و اگر چه این وجوب شاید وجوب تشریعی نبوده نبوده چرا که بر حسب روایات، خدای متعال به امام حسین علیه السلام اجازه داد که شهادت را نپذیرند اما وجوب تکوینی بوده است.

آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با برخی از احکام مربوط به اذان صبح فرمودند : در اذان فجر، ملاک خود اذان نیست، در زمان پیامبر اکرم دو نفر اذان می گفتند که یکی از آنها شخص نابینایی به نام ابن ام مکتوم و دیگری بلال بوده است، ابن ام مکتوم چون نابینا بود از دیگران در رابطه با طلوع فجر و ظاهر شدن سفیدی در افق سوال می کرد و هر شخصی که می گفت فجر طلوع کرده، شروع به اذان گفتن می کرد.

معظم له در ادامه فرمودند : اما بلال اهل خبره بود و برای اطمینان یافتن از طلوع فجر، بررسی می نمود و تا مطمئن نمی شد اذان نمی گفت و پس از حصول اطمینان از طلوع فجر، اذان می گفت.

ایشان در رابطه با نحوه مواجهه پیامبر اکرم با این دو موذن فرمودند : روایت دارد که پیامبر اکرم در ماه مبارک رمضان به مسلمانان فرمودند که هر وقت ابن ام مکتوم اذان گفت بخورید اما هر وقت بلال اذان گفت دیگر نخورید.

آیت الله العظمی شیرازی با تاکید بر اینکه صرف شنیدن اذان، ملاک نیست فرمودند : فقط اذانی که اهل خبره می گویند معتبر است و در تقویم هایی که در آنها اذان نوشته می شود اگر با یکدیگر توافق دارند چون اهل خبره هستند اعتبار دارد، چرا که قول اهل خبره در هر زمینه ای معتبر است و فقط لازم است ثقه باشد و حتی لازم نیست که مسلمان باشد.

معظم له در رابطه با شرایط اهل خبره فرمودند : در عروة الوثقی آمده که در اهل خبره فقط در رابطه با مرجع تقلید لازم است که مسلمان و مومن و عادل باشد اما اهل خبره در سایر موارد هم چون پزشک حتی لازم نیست که مسلمان باشد.

آیت الله العظمی شیرازی در ادامه تاکید فرمودند : خلاصه کسی که اذان می گوید چنانچه ثقه باشد به مجرد آنکه اذان گفت نباید چیزی خورد و اگر موقع اذان گفتن، انسان چیزی بخورد روزه اش باطل است و باید قضای آن را بجا آورد اما اگر گوینده اذان اهل خبره نیست و یا معلوم نیست که اهل خبره باشد و یا مشخص نیست که اذانی که گفته می شود اذان اعلام و یا اذان امساک است، از آنجا که اذان امساک در شرع نیست، تابع اطمینان شخصی یا اطمینان نوعی که حجیت است می باشد.

معظم له در رابطه با کسانی که برخی از مسائل دینی را قبول ندارند یا نسبت به بعضی از آن ها اظهار تردید می کنند و یا در پاره ای از موارد ، برخی از امور دینی را به سُخره می گیرند ، فرمودند : اگر این افراد ، شهادتین را قبول دارند و منکر ضروریات دین نیستند ، مرتد محسوب نمی شوند.

ایشان با اشاره به حکم مسلمان بودن در رابطه با عامّه ، علیرغم آن که امامت ائمه علیهم السلام را قبول ندارند ، فرمودند : در اینجا یک بحثی هست که اگر کسی شیعه بوده و سپس منکر امامت ائمه علیهم السلام شود ، جماعتی گفته اند که این دسته از افراد حکم کفار را پیدا می کنند ، چرا که در شیعه ، پذیرش امامت ائمه علیهم السلام ضروری است.

آیت الله العظمی شیرازی در ادامه فرمودند : اما اگر کسی شیعه نبود ، و منکر امامت ائمه علیهم السلام بود ، مانند عامّه که منکر هستند ، کافر محسوب نشده و احکام مسلمین را دارند ، اما مومن نیستند.

آیت الله العظمی شیرازی با تاکید بر لزوم آگاهی و التفات به انکار ضروری دین در رابطه با ارتداد فرمودند : بسیاری از کسانی که در صدد انکار برخی مسائل هستند ، ملتفت و آگاه به مساله نیستند ، لذا مرتد محسوب نمی شوند.

معظم له در ادامه فرمودند : اگر کسی نماز می خواند و روزه می گیرد ، حکم مسلمان و شیعه را دارد ، و غالب فقها هم این نظریه را پذیرفته اند.

ایشان در رابطه با حکم نسبت خلاف شرع دادن به مومنین فرمودند : آنچه که به مومنین نسبت خلاف شرع داده می شود، اصل بر عدم آن است، مگر آنکه از طریق معتبر به انسان برسد، اما در این زمینه نسبت به افراد غیرمومن روایات صحیحه ای وجود دارد حتی اگر از شخص کذابی مطلبی برسد.

آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با برخی از اتهام هایی که به بعضی از اطرافیان ائمه علیهم السلام نسبت داده می شود فرمودند : یک مساله کلی نسبت به اطرافیان ائمه اطهار علیهم السلام از جمله فرزندان، برادران و اصحاب ایشان وجود دارد که از آنجا که دشمنان نمی توانستند نسبت به خود ائمه علیهم السلام عیب و ایرادی پیدا نمایند و در این زمینه هم پذیرش عمومی در جامعه وجود نداشته است لذا سعی می کردند نسبت به اطرافیان ایشان به شکل گسترده ای عیب جویی و بدگویی نموده و آنها را برجسته نمایند.

ایشان در رابطه با میزان اعتبار این گونه اتهام ها فرمودند : این گونه اقدام ها که توسط دشمنان صورت می گرفته، خود قرینه ای است که این گونه بدگویی ها معتبر نباشد چرا که نه فقط نسبت به یک یا دو و یا چند نفر بلکه نسبت به تعداد بسیاری از اطرافیان ائمه اطهار علیهم السلام این گونه سخنان مطرح شده است.

آیت الله العظمی شیرازی در ادامه فرمودند : مرحوم آیت الله العظمی سید محمد شیرازی برخی از مسائلی را که به جعفر برادر امام حسن عسکری علیه السلام نسبت داده شده را از همین قبیل می دانستند، چرا که اگر به یک آدم عادی، چیزی نسبت داده شد حجت نیست، چه برسد که به افرادی که در اطراف ائمه اطهار علیهم السلام حضور داشتند.

سایر موارد فقهی مطرح شده در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به این شرح بود: روایات وارده در مورد تسبیحات حضرت زهرا، برخی از احکام وقت نماز، شرح برخی از فرازهای زیارت عاشورا، روایات نقل شده در رابطه با شرح برخی از موارد مربوط به قیامت، و توضیحاتی در رابطه با تاثیر نفس اماره و شیطان نسبت به رفتن انسان ها به سوی گناه، از دیگر مواردی بود که در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به آن‌ها اشاره و یا پاسخ داده شد.

لازم به ذکر است که سلسله نشست‌های علمی آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی به صورت روزانه در بیت معظم له در شهر مقدس قم خیابان چهارمردان کوچه ۶ راس ساعت ۱۰:۴۵ به وقت محلی برگزار می‌شود و شما می‌توانید به صورت مستقیم از شبکه امام حسین علیه السلام ماهواره یاهست فرکانس ۱۲۰۷۳ بیننده این نشست علمی باشید.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا