آفریقااخبارجهان

پزشکان بدون مرز: غیرنظامیان در درگیری‌های سودان متحمل خشونت‌های وحشتناکی می‌شوند

از هر سه سودانی فقط یک نفر هنوز به سیستم بهداشتی دسترسی دارد، همچنین در مناطق درگیری، ۷۰ تا ۸۰ درصد بیمارستان‌ها دیگر فعالیت نمی‌کنند.

سازمان پزشکان بدون مرز (MSF) دوشنبه یکم مرداد، ۲۲ جولای با انتشار گزارشی درباره سودان گفت: زخم‌های جسمی و روحی ناشی از خشونت‌ها [در سودان] با فروپاشی نظام بهداشتی و فقدان پاسخگویی انسانی بین‌المللی تشدید شده است.

این گزارش از «گستره عظیم خشونت علیه مردم غیرنظامی» خبر داده و گفته است در این کشور آفریقایی تقریبا هیچ حفاظتی برای مردم در برابر حملات خودسرانه، قتل، شکنجه و خشونت جنسی وجود ندارد و در این رابطه هم ارتش سودان (SAF) و هم شبه‌نظامیان پشتیبانی سریع (RSF) را مسئول آن دانسته‌ است.

در سراسر سودان، دسترسی مردم به مراقبت‌های پزشکی نجات‌بخش به دلیل کمبودها، موانع گسترده و غارت تجهیزات پزشکی، ناامنی و حملات به بیماران و کادر پزشکی و همچنین آسیب به زیرساخت‌های بهداشتی به‌شدت تحت تأثیر قرار گرفته است.

سازمان پزشکان بدون مرز نیروهای مسلح سودان و شبه‌نظامیان پشتیبانی سریع را به «بی‌توجهی آشکار» نسبت به جان انسان‌ها و قوانین بین‌المللی متهم کرده است.

سازمان پزشکان بدون مرز تاکید کرد که در اردوگاه‌ها و محل‌هایی که پناهندگان و آوارگان برای امنیت به آن‌جا پناه برده‌اند، بیماران روایت‌های وحشتناکی از رفتار غیرانسانی و خشونت مسلحانه بر غیرنظامیان بازگو کرده‌اند.

این سازمان از نیروهای درگیر خواسته است که حملات به مناطق مسکونی را متوقف کنند و اجازه عبور ایمن به غیرنظامیان را بدهند و زیرساخت‌ها را از تخریب و غارت بیشتر محافظت کنند.

سازمان‌های امدادرسان غیردولتی و سازمان ملل در هفته‌های اخیر درباره مهاجرت دسته‌جمعی مردم از سودان به کشورهای همسایه هشدار داده‌اند.

میلیون‌ها نفر در سودان بر اثر درگیری ها در این کشور مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند، و تقریبا ۲۵ میلیون نفر از مردم سودان به کمک‌های بشردوستانه وابسته هستند.

فیلیپو گراندی، کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در این زمینه گفته که خطر قحطی در سودان رو به افزایش است و ارسال کمک‌ها در آینده با مشکل مواجه خواهد شد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا