اخبارجهان

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو): وضعیت غذایی در غزه رو به وخامت و قحطی نزدیک است

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) درباره اوضاع فاجعه بار غزه هشدار داد و تاکید کرد که وخامت وضعیت امنیت غذایی در غزه به مرحله حادی رسیده و در پی کمبود شدید غذا، آب، دارو و سوخت، ساکنان نوار غزه به‌ویژه شمال غزه در آستانه خطر قحطی قرار داشته و جان کودکان و سالخوردگان در این منطقه به خطر افتاده است.

با ادامه جنگ در غزه، کارشناسان امنیت غذایی نسبت به وخامت جدی وضعیت انسانی در این باریکه هشدار می دهند.

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) هم اعداد و ارقام نگران کننده ای را مطرح می کند که نشان می دهد نوار غزه به آستانه قحطی نزدیک شده است.

دکتر عبد الحكيم الواعر، دستیار دبیر کل سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) و نماینده منطقه ای خاور نزدیک و شمال آفریقا این نهاد بین المللی در این رابطه گفت که وضعیت غذایی در نوار غزه در حال تبدیل شدن از بد به بدتر است.

وی با بیان اینکه اکنون 96 درصد از جمعیت نوار غزه در مرحله چهارم اضطراری قرار دارند، تصریح کرد: در 15 ژوئن 343 هزار نفر از آنها به مرحله پنجم وضعیت اورژانسی رسیدند که مرحله قبل از قحطی محسوب می شود.

دکتر عبد الحكيم الواعر خاطرنشان کرد: جابجایی مداوم مردم بین شمال، مرکز و جنوب، کار رساندن و توزیع کمک‌ها به افراد آسیب دیده و نیازمند با مشکل مواجه می‌کند.

وی در ادامه گفت: تعداد کامیون‌هایی که قبل از 7 اکتبر وارد نوار غزه شدند، 500 دستگاه بود که 20 دستگاه از آنها برای حمل و نقل نهاده‌های کشاورزی از قبیل بذر و کودهای شیمیایی که به تامین سبزیجات، تخم‌مرغ و گوشت کمک می‌کنند، اختصاص داده شده بود.

به گزارش الواعر، ارتش اسرائیل بیش از 60 درصد از زمین های کشاورزی را با عبور دادن خودروهای سنگین از روی آن ها و عملیات مستقیم نظامی و بمباران تخریب کرد

وی خاطرنشان کرد: تصاویر ماهواره ای نشان می دهد که بیش از 50 درصد زیرساخت های کشاورزی در این باریکه از فعالیت های عادی و روزمره بازمانده است.

این اعداد و حقایق نشان دهنده وضعیت فاجعه بار انسانی در نوار غزه است، جایی که جمعیت آن با خطر قحطی قریب الوقوع مواجه است و به نظر می رسد تخریب زیرساخت های کشاورزی و ممانعت از رسیدن کمک های غذایی به شدت بحران را تشدید می کند و نیاز به مداخله و کمک های فوری بین المللی به منظور نجات جان غیرنظامیان در این باریکه دارد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا