اخبارجهانجهان اسلاممرجعیت شیعه

آیت الله العظمی شیرازی: اگر شبهه گسترده ای در جامعه ایجاد شد و منجر به ارتداد جمع کثیری شد، احکام ارتداد در مورد آنان اجرا نمی شود

نشست علمی روزانه آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی، روزهای شنبه و یکشنبه سیزدهم و چهاردهم محرم سال 1446 برگزار شد، در این نشست ها هم‌چون جلسات پیشین، ایشان به سوال‌های حاضران در جلسه، پیرامون مسائل مختلف فقهی پاسخ دادند.

آیت الله العظمی شیرازی در ربطه با احکام ارتداد فرمودند: مساله ارتداد، مساله ساده ای نیست و به راحتی نمی توان به کسی نسبت ارتداد داد، و گاه برخی از مواردی که تصور می شود ارتداد است، در واقع ارتداد نمی باشد، بلکه به دلیل برخی از حساسیت هایی که برخی از مردم و مومنان، نسبت به بعضی از اعتقادات خود دارند، برخی از موارد را ارتداد تلقی می کنند، اما هنگامی که در آن موضوع دقت می شود، مشخص می شود که ارتداد از دین صورت نگرفته است.

معظم له در رابطه با کسانی که برخی از مسائل دینی را قبول ندارند یا نسبت به بعضی از آن ها اظهار تردید می کنند و یا در پاره ای از موارد، برخی از امور دینی را به سُخره می گیرند، فرمودند : اگر این افراد، شهادتین را قبول دارند و منکر ضروریات دین نیستند، مرتد محسوب نمی شوند.

ایشان در رابطه با حکم فردی که منکر وجوب روزه یا هر واجب دیگری شده، فرمودند: چنین افرادی مرتد محسوب نمی‌شوند، و هم در موضوع و هم در اجرای احکام ارتداد در خصوص چنین افرادی، اشکال وارد است، چرا که ادله ارتداد، منصرف از این‌گونه موارد است.

آیت الله العظمی شیرازی در ادامه فرمودند: اجرای احکام شرعی از جمله ارتداد دارای شروطی است که معمولا شروط آن تام نیست، لذا ارتداد شامل بسیاری از موارد نمی‌شود و هم‌چنین نسبت به اجرای احکام مربوط به آن، اشکال وارد است.

معظم له در ادامه تاکید فرمودند: عمل رسول خدا و عمل امیرالمومنین صلوات الله علیهما دلیل بر آن است که اگر شبهه گسترده ای در جامعه ایجاد شد و منجر به ارتداد جمع کثیری شد، احکام ارتداد در مورد آنان اجرا نمی شود.

ایشان با اشاره به روایات منسوب به ائمه علیهم السلام حول مختار و قیام او فرمودند : آن قدری که من در ذهنم می باشد ، حتی یک مود از آن ها معتبر نیست یعنی محرز نیست که از امام معصوم صادر شده باشد.

آیت الله العظمی شیرازی هم چنین تاکید فرمودند روایات در مورد مختار و قیام او مختلف است و هم روایات مثبت و هم منفی در مورد او وارد شده که تمامی آن ها یا مَراسیل و یا ضِعاف است ، چه روایاتی که مختار را فردی خوب و چه روایاتی که او را بد معرفی می کنند.

معظم له در ادامه فرمودند : مرجع تقلید راحل مرحوم آیت الله العظمی سید محمد شیرازی کتاب و جزوه ای حول شخصیت مختار نوشته اند که در آن جا اختیار ایشان این بوده که مختار فردی خوب و حرکت او صحیح بوده است ، لذا اگر این کتاب را پیدا کنید و به آن مراجعه کنید قاعدتا معلومات خوبی از آن به دست خواهید آورد.

ایشان در رابطه با دلیل دستور دادن امیرالمومنین در جنگ صفین مبنی بر پاره کردن قرآن ها فرمودند: در جنگ صفین پیروان معاویه بر خلاف قرآن عمل کردند و چون در قرآن کریم آیه 7 سوره حشر خدای متعال فرموده: مَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ، شما آنچه رسول حق دستور دهد (و منع یا عطا کند) بگیرید و هر چه نهی کند انجام ندهید، و پیامبر اکرم هم فرمودند: كِتَابَ اللهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیتِی، و حضرت امیرالمومنین هم از عترت بودند، اما پیروان معاویه، قرآن را بر سر نیزه کرده بودند و در حال جنگ با قرآن واقعی بودند.

آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با مقایسه جایگاه قرآن و عترت فرمودند: امیرالمونین نفس پیامبر اکرم بودند اما تمام احکام پیامبر اکرم در رابطه با امیرالمومنین وجود نداشته است، از جمله نماز شب بر امیرالمومنین واجب بوده اما بر امیرالمومنین واجب نبوده است، و یا پیامبر اکرم سایه نداشتند اما امیرالمومنین سایه داشتند و حتی در تکوینیات هم میان پیامبر اکرم و امیرالمومنین تفاوت وجود داشته است.

معظم له در ادامه فرمودند: قرآن ناطق بدان معناست که آنچه را که قرآن کریم بیان نموده و بایستی بدان عمل کرد، امیرالمومنین تجلی یافته آن بوده اند.

سایر موارد فقهی مطرح شده در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به این شرح بود: حکم شنیدن صدای زن، برخی از احکام نماز، برخی از احکام طواف در حج، دلیل عاقبت به شر شدن برخی از یاران پیامبر اکرم و امیرالمومنین، حکم زمین غصبی برای خواندن نماز، توضیحاتی در مورد روایات مربوط به محمد حنفیه، برخی از احکام نماز میت، ذکر برخی از فضایل زیارت عاشورا، برخی از احکام عده طلاق و وفات، نتیجه حضور قلب در نامه اعمال، احکام ولایت جد و پدر، و احکام قیام متصل به رکوع، از دیگر مواردی بود که در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به آن‌ها اشاره و یا پاسخ داده شد.

لازم به ذکر است که سلسله نشست‌های علمی آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی به صورت روزانه در بیت معظم له در شهر مقدس قم خیابان چهارمردان کوچه ۶ راس ساعت ۱۰:۴۵ به وقت محلی برگزار می‌شود و شما می‌توانید به صورت مستقیم از شبکه امام حسین علیه السلام ماهواره یاهست فرکانس ۱۲۰۷۳ بیننده این نشست علمی باشید.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا