اخبارافغانستانجهان

سازمان ملل: در سه دهه اخیر، 45 هزار نفر در افغانستان قربانی مین و مهمات باقی مانده از جنگ شده اند

دفتر هماهنگ ‌کننده‌ی کمک‌های بشردوستانه‌ی سازمان ملل متحد (اوچا) می‌گوید که از سال 1989 تاکنون 45 هزار شهروند افغانستان قربانی انفجار مین و مواد انفجاری باقی‌مانده از جنگ شده‌ اند.

این نهاد روز یک‌شنبه، ۳۱ تیر، با انتشار پستی در ایکس گفته است که این آمار به این معنی است که در هر ماه 110 نفر در افغانستان قربانی مین و مواد انفجاری باقی‌مانده از جنگ شده‌ اند.

دفتر هماهنگ‌ کننده‌ی کمک‌های بشردوستانه‌ی سازمان ملل متحد گفته است اما در سال 2024، کمبود بودجه برنامه‌های پاکسازی مین و کمک به قربانیان را تهدید می‌کند و جان 3.4 میلیون نفر را به خطر می‌اندازد.

اوچا پیش از این گفته بود که از ژانویه تا ژوئن سال 2024میلادی، در مجموع 292 نفر در افغانستان قربانی مین و مواد انفجاری باقی‌مانده از جنگ شده ‌اند.

این نهاد گفته بود که 88 درصد از قربانیان، کودکان بوده‌ اند.

پنجاه درصد از این رویدادها زمانی رخ داده که کودکان در حال بازی با مواد انفجاری باقی‌مانده از جنگ بودند و 15 درصد دیگر زمانی رخ داده که کودکان در حال جمع‌آوری آهن‌پاره بوده ‌اند.

گفتنی است افغانستان به ‌دلیل چند دهه جنگ از جمله کشورهایی است که مین‌ها و مواد انفجاری باقی‌مانده از جنگ هنوز جان شهروندانش را تهدید می‌کند.

بخشی از این مین‌ها را طالبان در بیش از دودهه‌ی گذشته در بخش‌های مختلف کشور کارگذاری کرده‌ اند.

سازمان ملل متحد می‌گوید که سه میلیون نفر در افغانستان در شعاع یک کیلومتری مین‌ها و مواد انفجاری باقی‌مانده از جنگ زندگی می‌کنند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا