اخبارجهانعراق

نظافت و شستشوی حرم های مطهر حسینی و عباسی و اطراف آن و برداشتن موکت ها با اتمام عزاداری ها

عوامل اجرایی حرم های مطهر حسینی و عباسی در اقدامی که تعهد آنان را به حفظ پاکیزگی و ایمنی این اماکن مقدس نشان می دهد، فعالیت گسترده ای را برای برداشتن شن و ماسه در اطراف درهای حرم های مطهر را آغاز نموده اند.

مراسم بزرگداشت عاشورا یکی از مهم‌ترین مناسبت‌های دینی است که در سرتا سر جهان و در میان مردم مومن و محبان اهل بیت علیهم السلام برگزار می‌شود.

این مراسم در شهر مقدس کربلا در جوار حرم مطهر حضرت سیدالشهداء و حضرت اباالفضل العباس با حضور میلیون‌ها زائر عزادار به منظور گرامیداشت شهادت امام حسین علیه‌السلام و یاران باوفایش با شکوه خاصی برگزار می شود.

مراسم بزرگداشت عاشورا در شهر مقدس کربلا شامل مجموعه ای از آداب و رسوم و فعالیت هایی است که از قرن ها پیش در این سرزمین به عنوان میراث، از گذشته، به جا مانده و به تقویت پیوندهای معنوی بین زائران و محبان اهل بیت علیهم السلام و این مکان مقدس کمک می کند.

پیش از آغاز ماه محرم، دست اندرکاران حرم های مطهر امام حسین و حضرت عباس، با بهره گیری از تمامی امکانات خود، برای رفع کاستی ها و مشکلات فراروی زائران و عزاداران در این ماه سوگواری، به ویژه برگزاری هر چه باشکوه تر مراسم های ویژه شب و روز عاشورا هم چنین سوگواره خون و شمشیر و نیز برنامه های دسته های عزادارای طویریج و بنی اسد فعالیت های گسترده ای را آغاز کردند.

به همین منظور دیوارهای سرتاسر حرم های مطهر با نایلون های پلاستیکی پوشانیده شد.

هم چنین ادارات فنی مربوطه نیز به صورت شبانه روزی عملیات شن ریزی و تسطیح راه های منتهی به حرم های مطهر، و محل رفت و آمد زائران از جمله مواکب مختلف و دسته های عزاداری طویریج بنی اسد به ویژه در اطراف درب های ورودی را انجام دادند.

در ادامه فعالیت های مذکور ، علاوه بر پوشاندن سر تاسر حرم های مطهر و بین الحرمین با موکت قرمز، قسمت زیرین موکت ها، فرش های شفاف نایلونی نیز قرار داده شد که مقدار آن ها بالغ بر بیش از ۱۴۰۰۰ متر مربع تخمین زده شده است.

هم اکنون با اتمام مراسم ها، نوبت پاکسازی و تنظیف حرم های مطهر فرا رسیده و دست اندرکاران حرم های مطهر در راستای خدمت رسانی هر چه مطلوب تر به زائران حسینی، اقدامات لازم در این زمینه را انجام داده اند.

در همین راستا شن ها و خاک هایی که در ورودی های حرمين برای عزای قمه زنی و دسته های عزاداری طویریج و بنی اسد ریخته شده بود، جمع آوری، و نظافت و شستشوی حرم و اطراف حرم و برداشتن موکت ها و نایلون های زیرین آن ها و هم چنین نایلون های دیوارهای حرم با سرعت هر چه تمام تر صورت پذیرفت.

عوامل اجرایی حرم های مطهر حسینی و عباسی همواره در تلاش برای فراهم نمودن محیطی راحت و مطلوب و نظیف برای زائران و محبان اهل بیت علیهم السلام به منظور انجام شعائر حسینی هستند که اقدام های یاد شده نیز در این راستا صورت گرفته است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا