اخبارایرانجهان

هر ماه ۱۵۰ تا ۲۰۰ پرستار از ایران مهاجرت می‌کنند

مهاجرت پرستاران از ایران موضوع تازه‌ای نیست اما روند افزایشی و تشدید آن به ویژه در چند سال اخیر بر کسی پوشیده نیست.

مساله‌ای که دیگر از دایره انکار عبور کرده و کاملا شکل آشکار و علنی به خود گرفته است.

این معضل، علل مختلفی دارد اما مساله‌ای که مغفول مانده، نبود برنامه و رویکرد فعالانه مسئولان ذیربط در برخورد با این پدیده است.

موضوع مهاجرت پرستاران در ایران در سال های اخیر به یک معضل پیچیده تبدیل شده است.

مساله‌ای که به طور کلی با دو رویکرد مواجه است، عده‌ای مهاجرت پرستاران را از ایران، یک تهدیدی بزرگ برای نظام سلامت می‌دانند و معتقدند مهاجرت پرستاران موجب کمبود بیشتر پرستار، افزایش سختی کار و نارضایتی پرستاران و بیماران شده و باید به هر شکل ممکن جلوی افزایش مهاجرت پرستاران گرفته شود چرا که کمبود پرستاران به بحران بزرگی برای ایران تبدیل شده است.

از طرفی عده‌ای نیز مهاجرت پرستاران را یک فرصت و یک مساله جهانی تلقی نموده و آن را نشانه کیفیت و توانمندی پرستاران ایران می‌دانند که باید از این فرصت برای حضور در بازارهای بین‌المللی استفاده شود.

در مورد میزان مهاجرت پرستاران از ایران آمارهای مختلف و متفاوتی گفته شده اما در مورد علل مهاجرت، اطلاعات بیشتری وجود دارد.

تحقیقات مختلفی نیز درباره علت مهاجرت پرستاران انجام شده و مسائل مختلفی مانند بیکاری، سختی کار و حقوق پایین، تبعیض بین پرستاران و پزشکان به طور کلی تبعیض‌های حرفه‌ای و نیز مسائل اجتماعی و اقتصادی ایران از جمله بی‌ثباتی اقتصادی و اجتماعی، وجود فساد، کیفیت زندگی بهتر در خارج، شیوه مدیریت کشور، بی‌توجهی به شایسته سالاری، وجود تبعیض‌های اجتماعی، نابرابری‌های افراد در برابر قانون، فرصت‌های اجتماعی بهتر برای فرزندان، دسترسی به آزادی‌های فردی و اجتماعی در خارج از ایران، تشدید بحران‌های زیست محیطی و پیوستن به خانواده و آشنایان در خارج از کشور به عنوان علل مهاجرت ذکر شده است.

به تازگی فریدون مرادی عضو شورای عالی نظام پرستاری ایران، با عنوان این مطلب که مشکلات معیشتی پرستاران غیر قابل تحمل شده، گفته است: هر ماه ۱۵۰ تا ۲۰۰ پرستار از ایران مهاجرت می کنند.

وی در ادامه افزود: «به ازای هر دانشجوی پرستاری ۱.۵ تا ۲ میلیارد تومان هزینه می‌شود اما به راحتی آن‌ها را از دست می‌دهیم.»

فریدون مرادی مرادی با تاکید بر این نکته که دولت آینده باید به داد پرستاران برسد، خاطر نشان کرد که بخش مهمی از این مسئله با بهبود وضعیت معیشتی پرستاران و استخدام نیرو‌های جوان حل می‌شود.

وی مهمترین مطالبه پرستاران را «اجرای صحیح قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری» خواند و در ادامه افزود: «مدت زمان زیادی است که تعرفه خدمات پرستاران به حساب پرستاران واریز نشده است و بیش از یک سال است که این تعرفه، به دست پرستاران نرسیده است.»

این عضو شورای عالی نظام پرستاری «کمبود شدید» نیرو را هم یکی از مشکلات در این حرفه دانست و تصریح کرد: «فشار کاری ناشی از کمبود نیرو را باید سایر پرستاران در قالب اضافه کاری جبران کنند و این موضوع نیز به صورت اضافه کاری اجباری به پرستاران تحمیل می‌شود.»

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا