اخبارجهانجهان اسلامسوریه

آوارگان و پناهجویان سوری مقیم لبنان در معرض فاجعه بزرگ انسانی

در حال حاضر، از هر ۱۰ پناهجوی سوری مقیم لبنان ۹ نفر زیر خط فقرند و برای رفع نیازهای اولیه‌شان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

در حالی که لبنان برای عبور از بحران شدید اجتماعی و اقتصادی به ایجاد اصلاحات عمده‌ای نیاز دارد، بسیاری از شهروندان لبنانی پناهندگان سوری را عامل تشدید بحران اقتصادی می‌دانند.

این تصور باعث شده است که آوارگان سوری مقیم لبنان با تبعیض، خشونت و اخراج اجباری روبه‌رو شوند.

افزون برآن، وخامت اوضاع اقتصادی، سیاسی و اجتماعی لبنان پناهندگان سوری را به‌شکل فزاینده‌ای در معرض محدودیت‌های شدید دولت لبنان قرار داده است و آن‌ها را، بدون توجه به شرایط سخت سوریه، مجبور به بازگشت می‌کند.

وضعیت دشوار اقامت در لبنان باعث می‌شود بسیاری از پناهجویان سوری مقیم این کشور درصدد مهاجرت به اروپا برآیند.

اما با گسترش روزافزون مواضع ضد مهاجرت در اروپا و موفقیت بی‌سابقه احزاب راست در انتخابات اخیر پارلمان اروپا، مهاجرت به اروپا سخت‌تر خواهد شد و پناهجویان سوری فرصت رفتن به اروپا را از دست خواهند داد.

در اوایل ماه مه گذشته، اتحادیه اروپا اعلام کرد که، برای تقویت سازوکار کنترل مرزی، یک میلیارد یورو به لبنان پرداخت می‌کند.

البته بحران پناهجویان سوری را نمی‌توان با اقدامات مقطعی و محدود برطرف کرد، به‌ویژه اینکه پناهندگان سوری که در کشورهای منطقه ازجمله در لبنان، ترکیه، اردن و عراق به سرمی‌برند، با چالش‌های مشابهی مواجه‌اند.

بنابراین، حل معضل پناهندگان سوری مستلزم اتخاذ رویکردی جامع، تلاش‌های بشردوستانه، اعطای کمک‌های کلان بین‌المللی و ایجاد هماهنگی سیاسی با دولت دمشق است.

تا زمانی که بحران سیاسی و اقتصادی در سوریه ادامه داشته باشد، پناهندگان سوری مقیم لبنان، که تعداد آن‌ها بالغ بر ۱.۵ میلیون نفر است، همچنان در لبنان باقی خواهند ماند و این کشور را تحت فشار قرار خواهند داد.

با توجه به فقدان تفاهم و هماهنگی درباره پناهندگان سوری مقیم لبنان، بعید به‌نظر می‌رسد که مقامات سیاسی و نظامی لبنان بتوانند طرح بازگشت اجباری آوارگان سوری را به اجرا درآورند.

درنتیجه، می‌توان گفت که لبنان برای مقابله با بحران و عبور از چالش‌های ناشی از حضور پناهندگان سوری در کشور به همکاری سیاسی و کمک‌های اقتصادی جامعه جهانی نیاز دارد، در غیر این‌صورت مردم لبنان، به‌ویژه آوارگان و پناه جویان سوری مقیم این کشور با فاجعه بزرگ انسانی روبه‌رو خواهند شد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا