اخبارپاکستانجهان

ابراز نگرانی عفو بین‌الملل از عدم مصونیت معترضان در پاکستان

سازمان عفو بین الملل ضمن انتقاد شدید نسبت به اقدام‌های اخیر پلیس پاکستان در جریان تظاهرات در بنو، واقع در ایالت خیبر پختونخوا، از عدم مصونیت معترضان در پاکستان ابراز نگرانی کرد.

سازمان عفو بین الملل با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس با اشاره به نقض حق تجمع مسالمت آمیز مطابق به قوانین بین‌المللی، حقوق بشر و قانون اساسی پاکستان از این کشور به خاطر عدم تضمین امنیت معترضان انتقاد کرده است.

روز جمعه، بر اثر تیراندازی نیروهای پاکستانی به سوی هزاران معترض، چندین نفر کشته و زخمی شدند.

در همین حال عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای گفته است: «استفاده از ابزار کشنده در یک تجمع مسالمت‌آمیز که از صلح حمایت می‌کند، غیرقانونی است و با اصول اساسی سازمان ملل بر پرهیز از استفاده از زور و سلاح توسط مجریان قانون تاکید دارد، در تناقض است.

این سازمان هم‌چنین محدودیت های خدمات اینترنت همراه در بنو را محکوم و خاطرنشان کرد که چنین اقداماتی مانع از اقدام مردم و سازمان های امدادرسان برای یاری رسانی به آسیب دیدگان شده و موجب انتشار اطلاعات نادرست در مواقع اضطراری و ایجاد «وحشت» میان مردم می‌شود.

عفو بین‌الملل هم‌چنین از دولت پاکستان به دلیل کوتاهی مکرر نسبت به همراهی و مساعدت و تسهیل تجمع هایمسالمت‌آمیز و تضمین امنیت معترضان انتقاد کرد.

گفتنی است که صد‌ها نفر از ساکنان منطقه بنوی ایالت خیبرپختونخوا روز جمعه،۲۹ تیر در اعتراض به ناامنی‌‌ها در این مناطق تظاهرات کرده‌اند که با شلیک نیرو‌های ارتش پاکستان این تجمع مسالمت آمیز به خشونت کشیده شد.

بر اساس گزارش‌های دریافتی چهار معترض پس از به خشونت کشیده شدن اعتراضات، کشته و ۲۱ نفر دیگر زخمی شدند.

ازسوی‌ دیگر هم کمیسیون حقوق بشر پاکستان نیز از کشته و زخمی شدن ۲۵ تن در نتیجه تیراندازی نیروهای امنیتی، در خیبرپختونخوا ابراز نگرانی کرده است.

این در حالی است که وضعیت امنیتی در ایالت‌های خیبرپختوانخوا و بلوچستان پاکستان به طور روزافزون در حال وخیم شدن قرار داشته و معترضان خواهان تامین امنیت این مناطق شده اند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا