اخبارجهانیمن

هدف قرار دادن بندر حدیده یمن از سوی اسرائیل در پی حمله پهپادی حوثی‌ها به تل‌آویو

ارتش اسرائیل تأیید کرد که جنگنده‌های نیروی هوایی این کشور «اهدافی نظامی» را در بندر حدیده، شهری در غرب یمن که تحت کنترل شبه نظامیان شیعه زیدی موسوم به حوثی‌ها است، بمباران کرده‌اند.

پس از حمله پهپادی روز جمعه به تل‌آویو، اسرائیل می‌گوید بندر حدیده یمن در ساحل دریای سرخ را، که تحت کنترل شبه‌نظامیان حوثی قرار دارد، هدف قرار داده است.

این حمله هوایی یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که شبه‌نظامیان شیعه زیدی موسوم به حوثی ها در یمن اعلام کردند که تل‌آویو را با چندین پهپاد تهاجمی هدف قرار داده‌اند.

این حمله پهپادی بنا به آخرین گزارش‌ها علاوه بر تخریب یک ساختمان، یک کشته و چند مجروح به جا گذاشت؛ ارتش اسرائيل بلافاصله پس از این حمله وعده داده بود که انتقام آنرا خواهد گرفت.

جنگنده‌های اسرائیلی در پاسخ به این حمله روز شنبه ۲۰ ژوئیه/۳۰ تیر مواضع شبه‌نظامیان شیعه زیدی موسوم به حوثی ها در بندر حدیده را بمباران کردند.

حوثی‌ها اما بر خلاف ادعای اسرائیل مدعی هستند که این حملات را نیروهای آمریکایی و بریتانیایی انجام داده‌اند و هدف عمده آنها تاسیسات نفتی در بندر حدیده بوده است.

شبکه العربیه نیز با استناد به منابع خود اعلام کرد که این حملات با مشارکت آمریکا و بریتانیا صورت گرفته و ۱۲ جنگنده‌ پیشرفته اسرائیلی به همراه جنگنده‌های متحدین تاسیسات پالایش نفت در بندر حدیده را بمباران کرده‌اند.

این در واقع نخستین حمله تایید شده از سوی اسرائيل علیه شبه‌نظامیان شیعه زیدی موسوم به حوثی ها در خاک این کشور به حساب می‌آید.

حوثی‌ها که خود در یمن درگیر جنگ داخلی هستند تاکنون با ادعای همبستگی با فلسطینیان غزه، طی چند ماه گذشته حملاتی را در دریای سرخ و خلیج عدن علیه چند کشتی‌ که ادعا شده با اسرائیل مرتبط بودند، انجام داده‌اند.

شبه‌نظامیان شیعه زیدی هفته گذشته هشدار دادند «تا زمانی که تجاوز اسرائیل به غزه متوقف نشود، در گسترش عملیات نظامی خود تردید نخواهند کرد.»

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اندکی پیش، جنگنده‌های اسرائیلی اهداف نظامی رژیم تروریستی حوثی را در منطقه بندر الحدیده در یمن مورد حمله قرار دادند.»

در این بیانیه تاکید شده است که این اقدام نظامی «در پاسخ به صدها حمله‌ای که شورشیان یمنی طی ماه‌های اخیر علیه اسرائیل انجام داده‌اند، صورت گرفته است.»

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نیز روز شنبه طی نطقی تلویزیونی گفت: «پیامی برای دشمنان اسرائیل دارم، اشتباه نکنید. ما در تمامی جبهه‌ها و با تمامی وسایل از خود دفاع خواهیم کرد. هرکس به ما حمله کند، بهای سنگینی برای تجاوز خود خواهد پرداخت.»

از سوی دیگر، محمد البخیتی، یکی از اعضای دفتر سیاسی جنبش انصارلله یمن که مناطق وسیعی از خاک این کشور از جمله بندر حدیده را تحت کنترل دارد، در واکنش به حملات روز شنبه به این بندر گفت: «اسرائیل بهای حملات خود را خواهد پرداخت.»

محمد عبدالسلام، یکی از مقامات ارشد شبه نظامیان شیعه زیدی در بیانیه‌ای که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد حمله اسرائیل را به عنوان یک «تجاوز وحشیانه» محکوم کرد.

به گفته عضو بلند پایه جنش انصارالله، اسرائیل در این حمله «تأسیسات ذخیره‌سازی سوخت و یک نیروگاه برق» در الحدیده را هدف قرار داده تا یمن را برای توقف حمایت‌ها از فلسطینیان تحت فشار قرار دهد.

وزارت بهداشت شبه نظامیان شیعه زیدی در بیانیه‌ای که توسط رسانه‌های تحت کنترل شبه‌نظامیان یمنی منتشر شد، گفت: در نتیجه حملات اسرائیل سه نفر کشته و 87 نفر زخمی شدند که بسیاری از آنها دچار سوختگی شدید شده‌اند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا