اخبارجهانجهان اسلامعراق

برگزاری دسته عزای بنی اسد در سوم شهادت امام حسین علیه السلام

روز سیزدهم محرم الحرام، شهر مقدس کربلا شاهد حضور دسته عزاداری قبیله بنی اسد به مناسبت بزرگداشت به خاکسپاری پیکرهای مطهر شهدای کربلاست.

«بنی اسد» نام قبیله ای از قبایل بزرگ و سلحشور و مشهور عرب از فرزندان «اسد بن خزیمه بن مدرکه» است.این قبیله در سال ۱۹ هجری قمری از بلاد «حجاز» به عراق رفته، در کوفه و بصره و غاضریه از نواحی کربلا سکونت کردند.

قبیله بنی اسد توفیق و افتخار دفن پیکر مطهر حضرت سیدالشهدا و یاران آن حضرت را پس از واقعه کربلا در سال ۶۱ هجری قمری داشتند.

«عمر بن سعد»، فرمانده سپاهیان «عبیدالله بن زیاد» در روز ۱۱ محرم، اجساد کشته های سپاه خویش را شناسایی و دفن کرد در حالی که بدن مقدس امام حسین علیه السللام و بدنهای مطهر و قطعه قطعه شهدای اهل بیت علیهم السلام و سایر شهیدان و یاران با وفایشان بر زمین مانده بود و کسی جرأت نمی‌کرد این پیکر های پاک و مطهر را دفن کند.

پیکرهای مطهر شهدای کربلا، سه روز بر روی زمین ماند تا اینکه زنان قبیله بنی اسد، که در غاضریه در نزدیکی کربلا چادر زده و سکونت داشتند و از شهادت امام حسین علیه السلام و یارانشان به دست امویان مطلع شده بودند، هنگام عبور از میدان جنگ، با دیدن اجساد شهدا تحت تأثیر قرار گرفته، مردان خود را از این موضوع باخبر ساختند و آنها را مورد سرزنش قرار داده و آنان را به انجام تدفین پیکر پاک شهدای کربلا ترغیب کردند.

زنان این قبیله، ابتدا به قصد تدفین شهدای کربلا بیل و کلنگ به دست گرفته به طرف قتلگاه کربلا روانه شدند ولی پس از مدتی وجدان مردان بنی اسد بیدار گشت و به خود آمدند و به دنبال آن، گروهی از مردان قبیله بنی اسد برای دفن شهدا وارد زمین کربلا شده ولی چون بدنها قطعه قطعه شده بود و بدنها را نمی شناختند، متحیر و سردر گم شده بودند.

در این هنگام امام سجاد به صورت ناشناس، برای تشخیص و تدفین شهدای کربلا، به خصوص دفن پدر معصومش امام حسین به حکم اینکه “امام را جز امام کسی غسل، کفن و تدفین نمی کند.” با معجزه‌ الهی از کوفه و زندان ابن زیاد به کربلا آمدند.

امام سجاد در جمع پیکرهای مطهر شهدا حضور پیدا کردند و یک یک آنان را به بنی اسد معرفی کرده و آنها بدنها را دفن می کردند.

ایشان بدن مطهر حضرت سیدالشهداء را در همین مکانی که اکنون معروف است، دفن کردند و برادر بزرگوار خود حضرت علی اکبر را در پایین پای پدر به خاک سپردند و برای سایر شهیدان در پایین قبر امام حسین، قبر بزرگی حفر نموده و همگی را در آن جا دفن کردند.

پس از دفن شهدا، امام سجاد خود را به آنان معرفی کردند، فداکاری افراد این قبیله سبب شهرت آنان شد و از آن پس شیعیان به‏ نظر احترام و محبت به قبیله بنی اسد می‏ نگرند.

هر ساله همزمان با سومین روز از شهادت امام حسین و یارانشان، کاروان عظیم و باشکوه بانوان عزادار قوم بنی اسد با حضور در شهر مقدس کربلا و بین الحرمین شریفین برای آن حضرت عزاداری میکنند.

افراد حاضر در این دسته عزاداری، لباس‌های بلند و سفید می‌پوشند و بیل و کلنگ وسبدهایی از جنس برگ درخت خرما همراه خود دارند که داخل آن کفن و بوریا است و چنین می‌نمایانند که برای دفن شهیدان کربلا می‌روند.

از نکات جالب و تاثیرگذار این مراسم، در جلو حرکت کردن زنان در این دسته عزاداری است که همان واقعه سال ٦١ هجری قمری را به نمایش می‌گذارد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا