اخبارافغانستانجهان

سنگین‌ترین عاشورای شیعیان افغانستان با حضور طالبان

محرم و عاشورای امسال برای شیعیان افغانستان یکی از سنگین‌ترین مراسم های عزاداری بود.

از آغاز ماه محرم تا روز عاشورا، گروه طالبان شدید ترین محدودیت ها را علیه شیعیان افغانستان وضع کردند.

در تازه ترین مورد، سه شنبه شب که برابر با شام غریبان در افغانستان بود، جنگجویان طالبان با هجوم در مساجد و تکیه خانه های استان بلخ، مانع تداوم عزاداری امام حسین شده و پرچم های عزاداری را پایین کردند.

گروه طالبان پس از تسلط دوباره در افغانستان طی سه سال اخیر فشارهای زیادی را علیه شیعیان و هزاره های این کشور در بخش های گوناگون اِعمال کردند.

اما با آغاز ماه محرم امسال، این گروه به طور بی سابقه ای نسبت به مراسم محرم و عزاداری امام حسین علیه السلام محدودیت های شدید وضع کردند.

شیعیان افغانستان می‌گویند محرم امسال برای آن‌ها سنگین‌تر از هر سالی بوده است.

در تازه ترین مورد؛ منابع مردمی در شهر مزارشریف، مرکز استان بلخ از یورش جنگ‌جویان طالبان به عزاداران حسینی در این شهر خبر می‌دهند.

منابع روز چهارشنبه، 27 تیر، گفتند که از ساعت یک شب گذشته جنگ‌جویان طالبان همزمان به چند حسینیه در نواحی اول، دوم، سوم و نهم شهر مزارشریف یورش بردند.

به گفته منابع، طالبان در کنار برچیدن پرچم‌ها و علائم تجلیل از ماه محرم، مانع تداوم مراسم عزاداری در این اماکن شدند.

همه‌ ساله محافل عزاداری ماه محرم از اول تا سیزدهم این ماه در اکثر استان‌های شیعه نشین افغانستان برگزار می‌شد، اما امسال با مخالفت طالبان روبه‌رو شد.

روز سه شنبه هم که در افغانستان روز دهم محرم را تجلیل کردند، محدودیت‌های شدیدی در برگزاری مراسم عزاداری شیعیان در مرکز و چندین استان این کشور وضع شده بود.

مراسم عزاداری روز عاشورا در بخش های مختلف پایتخت افغانستان از جمله منطقه چنداول، زیارت حضرت ابوالفضل، زیارت سخی در منطقه کارته سخی، منطقه افشار و منطقه دشت برچی در غرب کابل با حضور هزاران نفر در مساجد و تکایا برگزار شد و تا ظهر عاشورا و برپایی نماز عاشورا، ادامه داشت.

طالبان در منطقه شیعه نشین دشت برچی در غرب کابل، حضور گسترده ای داشتند، اتصال شبکه های مخابراتی را قطع کرده بودند و مانع حضور هیئت های عزاداری و دسته های سینه زنی در جاده ها شدند.

بر اساس گزارش ها، نیروهای طالبان از جمله در منطقه «گولایی مهتاب قلعه» در غرب کابل، مانع حرکت عزاداران شیعیان در جاده عمومی منطقه دشت برچی شدند و با خشونت آنان را متفرق کردند.

شیعیان در استان هرات در غرب افغانستان، علی رغم محدودیت های طالبان، مراسم عزاداری عاشورا را با حضور گسترده و حماسی برگزاری کردند.

گزارش ها نشان می دهد که شیعیان در شهرک جبرئیل، محله «حاجی عباس» و چندین منطقه دیگر هرات محدودیت های طالبان را نادیده گرفتند و با حضور در جاده ها و خیابان های این منطقه، عزاداری کردند.

هزاران نفر از شیعیان در هرات در حالی در مراسم روز عاشورا حضور یافتند که طالبان محدودیت های گسترده بر عزاداری ایام محرم در این استان وضع کرده بودند و نیروهای این گروه چندین بار پرچم های عزاداری را از سر در خانه ها و دکان ها در مناطق شیعه نشین این استان پایین آورده و پاره کردند.

همچنین، شیعیان به مناسبت روز عاشورا در استان های سرپل در شمال و استان قندهار در جنوب افغانستان، به خیابان ها در مناطق شیعه نشین آمدند و بدون توجه به محدودیت های طالبان، به عزاداری و سینه زنی پرداختند.

بر اساس گزارش های دریافتی گروه طالبان یک عزادار شیعه به نام حبیب که پدر دو طفل بود را تیر باران کردند.

گفتنی است که مردم در تقابل با گروه طالبان که تلاش برای پایین آوردن پرچم های محرم داشتند با شعار لبیک یا حسین مانع جمع آوری پرچم ها گردیدند.

بر اساس گزارش ها در سایر استان ها از جمله بامیان، دایکندی، غزنی، میدان وردک، پروان، هلمند و چند استان دیگر افغانستان هم مراسم عزاداری امام حسین علیه السلام در مساجد و تکیه خانه ها با حضور گسترده عاشقان و عزاداران حسینی برگزار شده اما بدلیل عدم دسترسی به منابع و اینترنت، تاکنون از مزاحمت ها و محدودیت های طالبان گزارشی منتشر نشده است.

همزمان؛ شیعیان افغانستان در شماری از استان ها از جمله کابل پایتخت، با راه اندازی کمپین اهدای خون، ارادت، عشق و علاقه خود را به امام حسین علیه السلام و مکتب او به نمایش گذاشتند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا