اخباراروپاجهانجهان اسلام

شبهه‌ها و شائبه‌ها در شعائر حسینی

گزارش بی بی سی فارسی در نقد برخی سبک های عزاداری هر چند سخن جدیدی نداشت اما حرف و حدیث هایی را در شبکه های مجازی براه انداخت.

همه ساله در آستانه ایام دهه اول محرم و عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین، برخی رسانه های غربی اقدام به انتشار گزارش ها و مطالبی در هجمه به این سنت کهن شیعی-اسلامی می نمایند.

در روزهای اخیر تلویزیون بی بی سی فارسی با انتشار گزارشی عزاداری محرم را “دیسکوی حسینی” نامیده که به جای عزاداری به کارناوال مبدل شده و هیات ها تبدیل به کلوب شبانه شده اند.

ابتدا باید از تهیه کنندگان گزارش بی بی سی فارسی پرسید چند درصد عزاداری ها در ایران و عراق و سایر بلاد شباهت به دیسکوی حسینی دارد؟ بی شک پاسخ اقلیتی ناچیزی است و در این صورت پرسش بعدی این است که چطور یک پدیده ای که اقلیت ناچیزی را دربر گرفته بجای یک کل فراگیر که عزاداری سنتی و اصیل است در رسانه جا زده می شود؟

از سوی دیگر نظام حاکم بر ایران و رسانه های غربی مخالف نظام ایران در دو سوی یک کشمکش سیاسی تلاش دارند که شعائر حسینی را با سابقه ای کهن ، دولتی و حکومتی نشان بدهند.

باز این پرسش مطرح می شود که چه میزان از مجالس و هیات های عزاداری محرم حکومتی و چه میزان مردمی و سنتی و اصیل هستند؟ شاید پژوهش آماری دقیقی در این زمینه صورت نگرفته باشد اما به نظر می رسد با نگاهی کلی بتوان تایید کرد که هیات های حکومتی در اقلیت قرار دارند.

همچنین در خصوص ادعای کارشناس بی بی سی فارسی که مردم بدور از باورهای مذهبی در این مراسم حضور پیدا می کنند هم باید متذکر شد که اولا به دلیل رفتارهای زننده مدعیان دینداری ، سبک و ظواهر دینداری بویژه در نسل های جوان دستخوش تغییرات زیادی شده اما باورهای درونی نسل جوان به اهل بیت:بیش از پیش تعمیق یافته و این حضور با ظواهری متفاوت را می توان نشانه ای از عمق عشق و علاقه ی ایشان به امام حسین و خاندان عصمت و طهارت دانست.

حتی اگر بپذیریم که بخشی از زنان و دختران و پسران بدون علائق مذهبی در مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین شرکت می نمایند باز هم این حاکی از جاذبه معنوی آن حضرت و شعائر حسینی است و باید پرسید یک مفهوم دینی و شیعی اگر انسانها (حتی فرضا بدون انگیزه های مذهبی) را بسوی خود جذب نماید چه ایرادی دارد؟

سبک عزاداری و مداحی های جدید برگرفته از برخی ضرباهنگ ترانه ها هم شاید از نگاه برخی قابل قبول نباشد اما در عین حال حاصل تنوع و جذابیت برخواسته از فرهنگ متکثر ایرانی-شیعی است.

مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی سید صادق شیرازی در جمع مبلغین ماه محرم بر تبیین مختصات برپایی عزاداری و تعظیم شعائر حسینی بر پایه عرف عامه مردم تاکید داشتند و فرمودند : “هر نوع عزاداری که عرفا تجلیل و تعظیم از امام حسین باشد از شعائر ایشان محسوب می شود و این لزوما محدود بودن به زمان معصومین : نیست بلکه شعائر حسینی می تواند به اشکال و روشهای متنوعی در عصر حاضر تجلی یابد که هر کدام به هر نحوی نشان دهنده تعظیم و تکریم آن حضرت باشد”.

بر این اساس تلاش برای ایجاد شبهه ها و شائبه ها در شعائر حسینی هم از سوی جریاناتی که تلاش دارند آن را به قدرت نرم یک نظام سیاسی تبدیل نمایند و هم برخی رسانه های غربی که آنرا دیسکوی حسینی می خوانند نمی تواند آیینه ای از این سنت فراگیر و کهن اسلامی باشد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا