اخبارجهانجهان اسلامعراق

مراسم مشعل گردانی نجفی‌ها در شب های پایانی دهه محرم

مشعل گردانی یکی از قدیمی ترین عزاداری های سنتی ویژه اهالی نجف اشرف به شمار می رود و شرکت کنندگان به صورت نمادین برای یاری سید الشهدا اعلام آمادگی می کنند.

مشعل گردانی نجفی ها در دهه اول محرم برگزار می شود و از شب هشتم محرم شروع شده و تا شب عاشورا ادامه دارد.

مشعل يک چوب بلند و باریک است که بر روی آن از ۲۰ الی ۴۰ مشعل نصب شده و هر مشعل به شیوه سنتی با استفاده از پارچه های ضخیم و پشمی و با نفت سیاه یا گازویل روشن می شود. سپس افراد تنومند یا قد بلند هیئت اين مشعل را بر دوش خود حمل مى كنند و به همراه دسته هاى عزادارى به سمت حرم مطهر علوى حركت مى كنند. در جلو و پشت هر مشعل هم دو نفر حامل مشعل را کمک می کنند تا مشعل نیفتد یا کسی آسیب نبیند.

طبل وسنج از بخشهای مهم آیین مشعل گردانی است و وطبلها در وسط عزاداران با ضرب آهنگی سریع و تند نواخته می شوند و عزاداران و مشعل گردانها را به هیجان بیشتر وا می دارند.

دور هر مشعل بین ده الی بیست نفر شمشیر به دست به صورت نمادین به پایکوبی پرداخته که گویی خود را برای جنگ با دشمنان آماده می کنند و به لهجه عراقی شعارهایی مانند (اجرك الله ياعلي بالحسين واولاده = یا علی شهادت حسین وفرزندانش بر تو تسلیت باد) سر می دهند.

در جلوی هر یک از مشعل ها، چند نفر پرچم های بلند سیاه و قرمز با شعار یا حسین را به اهتزاز در می آورند.

در سال جاری هم عشایر شیعه در عراق در نجف اشرف در شب های منتهی به عاشورا، مراسم «مشعل گردانی» را برگزار کردند.

در این شب ها محبان اهل بیت علیهم السلام در نجف اشرف گرد هم می آیند تا این آیین سنتی را که از قدیم الایام نسل به نسل به آنان منتقل شده را احیا کنند، در این مراسم با صدای بلند ذکر «لبیک یا حسین» تکرار می‌شود.

موکب مشعل‌های نجفی یا به قول مشهور آیین و مراسم مشعل‌های نجفی، یادآور خاطره شهادت قهرمان علقمه و ساقی تشنه‌ لبان کربلا، حضرت اباالفضل العباس و برادرزاده آن حضرت، قاسم فرزند امام حسن مجتبی می باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری اخبار شیعه در نجف اشرف که در این مراسم حضور داشت، خیل عظیمی از مردم این شهر در مراسم عزاداری مشعل گردانی نجفی ها شرکت کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری اخبار شیعه آیین مشعل گردانی نشان دهنده صحنه دیگری از صحنه های عزاداری نجفی ها به یاد واقعه عاشورا و یادآور ظلم و ستمی است که بر خاندان اهل بیت عصت و طهارت علیهم السلام وارد شد.

در باره تاريخچه مشعل گردانی گفته می شود که از آنجا که عربها هنگام شروع جنگ آتشی می افروختند وطبل می نواختند، در آیین مشعل گردانی نیز که طی شبهای قبل از عاشورا برگزار می شود، عزاداران گویی خود را برای یاری حضرت سیدالشهدا آماده می کنند، به عبارتی دیگر عشایر عرب نجف اشرف با برگزاری آیین مشعل گردانی جهت یاری حضرت سید الشهدا اعلام آمادگی می کنند و به ندای (هل من ناصر ینصرنی) لبیک می گویند و خود را برای مبارزه با دشمنان اهل بیت آماده می کنند.

همچنین گفته می شود در زمانهای دور و پیش از رسیدن برق به شهر نجف عزاداران از این مشعل ها برای روشنایی دسته های عزاداری وسینه زنی استفاده می کردند.

گفتنی است که آیین سنتی مشعل گردانی همه ساله در شب‌های هشتم، نهم و دهم محرم‎ توسط نجفی‌‎ها و کربلایی‎‌های مقیم تهران در محله عراقی‌‎های مقیم پایتخت، واقع در دولت‎ آباد برگزار می‎‌شود.

مراسم آئینی مشعل گردانی، در همین شب ها توسط نجفی‌های مقیم مشهد نیز از محل حسینیه نجفی ها در کوچه چهار باغ تا حرم مطهر امام رضا برگزار می ‎شود.

نجفی های مقیم قم و سایر شهرهای دیگر در ایران نیز مراسم مشابهی برگزار می کنند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا