اخبارافغانستانجهان

واکنش های گسترده نسبت به ایجاد محدودیت نسبت به مراسم محرم و عزاداران حسینی توسط طالبان

همزمان با تشدید فشار و محدودیت طالبان نسبت به مراسم محرم و شیعیان افغانستان؛ اعتراضات و واکنش ها علیه این اقدامات طالبان نیز افزایش یافته است.

جبهه آزادی افغانستان می‌گوید که محدودیت‌های وضع ‌شده از سوی طالبان نسبت به مراسم عزاداری محرم، در ادامه‌ی سیاست «هویت‌زدایی» و «یکسان‌سازی» این گروه است.

این جبهه روز یک‌شنبه، 24 تیر، با انتشار بیانیه‌‌ای گفته است که طالبان با آزار و اذیت‌ عزاداران تلاش می‌کنند تا مردم ما را از پاسداشت مناسبت‌های تاریخی و هویت مذهبی‌شان محروم سازند.

جبهه آزادی افغانستان افزوده است که تجلیل از عاشورا از سوی مسلمانان سنی و شیعه، بزرگ‌ترین نماد همدلی، همگرایی و تسامح مذهبی در تاریخ افغانستان بوده است.

این جبهه گفته است که روز عاشورا در افغانستان همیشه تعطیل رسمی و عمومی بوده و همه‌ی مردم اعم از شیعه و سنی به نحوی از این روز گرامی‌داشت به‌ عمل آورده، از امام حسین و شهدای کربلا به‌دلیل ایستادگی شان علیه ظلم و بیداد، بزرگداشت می‌کردند.

جبهه آزادی افغانستان گفته است که محدودیت‌ها نسبت به عزاداری محرم و آزار و اذیت‌ عزاداران، «غیرانسانی» است و آن را محکوم می‌کند.

گروه طالبان در طی سال اخیر، فشار و محدودیت های زیادی علیه شیعیان و هزاره ها در افغانستان به ویژه در ماه محرم وضع کردند.

این محدودیت ها امسال اما با آغاز ماه محرم به بهانه تامین امنیت، شدید تر شده است.

در استان‌های هرات، غزنی کابل و چند استان دیگر شیعه نشین افغانستان، طالبان پرچم های عزاداری امام حسین را پایین آورده و پاره کردند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا