آسیاآفریقاآمریکااخباراروپاجهان

چگونه تغییرات آب و هوایی به افزایش جهانی بیماری ها دامن می زند؟

از آنجایی که دمای بالای هوا و گرمای شدید و بلایای طبیعی، تلفات ویرانگری را بر مردم سراسر جهان وارد می‌کنند، کارشناسان همچنین زنگ خطر دیگری را به صدا در می‌آورند که تغییرات آب و هوایی تهدیدی برای زندگی انسان‌ها است، که افزایش بیماری‌های عفونی و غیرواگیر از جمله آن هاست.

با توجه به اینکه سال گذشته گرم ترین سال ثبت شده بود و در سال 2024 نیز هم اکنون گرمای سوزان ادامه دارد، محققان خواستار توجه بیشتر به گسترش روزافزون بیماری هایی مانند تب دانگی، چیکونگونیا و مالاریا هستند که عمدتاً توسط پشه ها منتقل می شوند.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) هشدار داده است که تغییرات آب و هوایی “به روش های بی شماری بر سلامت انسان ها تاثیر می گذارد، از جمله مرگ و میر و بیماری ناشی از رویدادهای آب و هوایی و “افزایش بیماری های مشترک انسان و دام و بیماری های منتقله از طریق غذا، آب.

رویدادهای آب و هوایی شدید مانند سیل، طوفان و خشکسالی نیز منجر به تهدید جدی سایر بیماری های عفونی مانند وبا می شود.

بیماری‌های غیرواگیر اما کشنده نیز مانند بیماری‌های قلبی عروقی و بیماری‌های تنفسی مستقیماً با بحران آب‌وهوایی مرتبط هستند.

گونه‌های پشه‌های مهاجم در حال گسترش به مناطق آسیب‌ناپذیر در اروپا، آمریکا و مناطق مختلف با بیماری‌هایی مانند دانگ، چیکونگونیا و نظایر آن هستند.

سازمان جهانی بهداشت افزایش گسترده موارد تب دنگی در آمریکای شمالی و جنوبی را گزارش کرده است که تا پایان آوریل از مرز 7 میلیون نفر عبور کرده است.

مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی همراه با گرمای شدید در حال افزایش است و همچنان افزایش خواهد یافت.

طبق گزارش آژانس سازمان ملل متحد، انتظار می‌رود در سال‌های آینده، بین سال‌های 2030 تا 2050، تغییرات آب‌وهوایی باعث مرگ 250 هزار نفر در سال به دلیل سوء تغذیه، مالاریا، اسهال و استرس گرمایی شود.

سازمان جهانی بهداشت در سال جاری افزایش دنگی را ثبت کرده است، ویروسی که از طریق نیش پشه های آلوده به انسان منتقل می شود.

تا آوریل، بیش از 7 میلیون و ششصد هزار مورد تب دنگی گزارش شده که شامل بیش از 16 هزار عفونت شدید و بیش از 3 هزار مرگ و میر است.

بر اساس داده های WHO، بیش از 2 میلیون مورد بیماری چیکونگونیا در بیش از 110 کشور در آسیا، آفریقا، اروپا و آمریکا از سال 2005 گزارش شده است.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد تغییرات آب و هوایی ممکن است در ظهور یا ظهور مجدد برخی بیماری ها نقش داشته باشد.

افزایش دما همچنین به افزایش بیماری های مرتبط با گرما و قلب در سراسر جهان کمک می کند.

برخی از دانشمندان، بالارفتن درجه گرما را با افزایش خطر حملات قلبی، نارسایی قلبی، سکته مغزی ایسکمیک – ناشی از انسداد عروق مغزی – و سکته هموراژیک ناشی از پارگی سرخرگ مغز مرتبط می‌دانند.

بر اساس اطلاعات سازمان جهانی بهداشت، مرگ و میر ناشی از گرما در میان افراد بالای 65 سال “تقریباً 85٪ بین سال های 2000تا 2004 و 2017 تا 2021 افزایش یافته است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا