اخبارجهانجهان اسلام

سازمان ملل متحد: قحطی و گرسنگی به سراسر غزه گسترش یافته است

موارد تازه مرگ چندین کودک دیگر بر اثر سوء تغذیه در نوار غزه نشان می‌دهد که قحطی در سراسر این منطقه محاصره شده از اراضی فلسطینی گسترش یافته است.

این مطلب را روز سه‌شنبه گروهی از کارشناسان مستقل حقوق بشر که از سوی سازمان ملل متحد ماموریت یافته‌اند، اعلام کردند.

به گفته مقامات بهداشتی غزه، دست کم ۳۳ کودک دیگر به تازگی بر اثر سوءتغذیه در مناطق شمالی غزه جان باخته‌اند.

گروهی متشکل از ۱۱ کارشناس حقوق بشر سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای که روز شنبه منتشر شد به مرگ سه کودک ۱۳و ۹ ساله و نیز ۶ ماهه بر اثر سوء تغذیه در منطقه جنوبی خان یونس و منطقه مرکزی دیر البلح از اواخر ماه مه تاکنون اشاره کردند.

کارشناسان می گویند: با مرگ این کودکان بر اثر گرسنگی و سوءتغذیه که به رغم درمان‌های پزشکی در مرکز غزه روی داده، شکی نیست که قحطی از شمال غزه به مرکز و جنوب این منطقه نیز گسترش پیدا کرده است.

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل در این بیانیه آنچه «کارزار قحطی عمدی و هدفمند اسرائیل علیه مردم فلسطین» خوانده شده، را محکوم کرده‌اند.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) روز سه‌شنبه نسبت به تشدید بحران مراقبت‌های بهداشتی در غزه به دنبال دستورات جدید تخلیه این باریکه هشدار داد.

تدروس آدهانوم گبریسوس رئیس سازمان جهانی بهداشت در این زمینه گفت: واقعا هیچ گوشه امنی در غزه وجود ندارد، و طبق آخرین گزارش‌ها در مورد دستور تخلیه شهر غزه، ارائه مراقبت‌های نجات‌دهنده بسیار محدود خواهد شد.

سازمان جهانی بهداشت گزارش داده است که بیمارستان‌های کلیدی از کار افتاده‌اند و بیماران یا مجبور به مرخص شدن زودهنگام شده اند.

بیمارستان‌هایی که هم اکنون نیز مسئولیت این بیماران را بر عهده دارند، با کمبود شدید تجهیزات پزشکی دست و پنجه نرم می‌کنند و برخی از آن ها با سه برابر ظرفیت خود کار می کند و برای مقابله با هجوم بیماران تلاش می کند.

سازمان جهانی بهداشت خواستار آتش‌بس شده است تا اطمینان حاصل شود که کمک‌های پزشکی می‌تواند به افرادی که نیاز شدید دارند برسد و مجروحان بتوانند از مراقبت‌های مناسب برخوردار شوند.

اما بر اساس آخرین گزارش ها اسرائیل و حماس هم چنان با طرف های میانجی بر سر آتش بس و دریافت امتیازات بیشتر به سود خود چانه زنی می کنند و آنچه که در این میان در حال از بین رفتن است، جان غیرنظامیان و افراد بی پناه است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا