اخبارافغانستانجهان

تغییر اقلیم و بی‌ برنامه گی طالبان؛ گیاهان نادر طبیعی افغانستان در حال نابودی است

افغانستان از جمله شش کشور در جهان است که بیش‌ترین آسیب‌پذیری را در برابر تغییرات اقلیمی دارد،‌ در حالی که کمتر از یک درصد در تولید گازهای گل‌خانه‌ای جهان نقش دارد.

براساس گزارش‌های سازمان ملل متحد، افغانستان به‌ شکل گسترده از تغییرات اقلیمی زیان‌مند شده و شاهد کاهش بی‌پیشینه بارندگی و افزایش جنگل‌زدایی است.

بسیاری از شهروندان این کشور از گرمی زیاد و خاک‌وبادها در کشور شکایت دارند.

تغییر اقلیم یکی از چالش‌های جدی امنیتی در منطقه شمرده می‌شود که به ‌دلیل وضع رقت‌بار زنان و سایر شهروندان کشور از توجه دور نگه داشته می‌شود.

افغانستان تحت سیطره طالبان در حال حاضر با بحران شدید تغییر اقلیم دست‌وپنجه نرم می‌کند.

براساس گزارش‌های متعدد سازمان ملل متحد و سایر نهادهای بین‌المللی، تغییرات اقلیمی ناشی از گازهای گل‌خانه‌ای و تغییر در رطوبت و فصل بارندگی برف و باران و سرازیر شدن سیلاب‌های ویرانگر، محیط زیست را در این کشور به‌شدت صدمه زده و چرخه فقر و گرسنگی را سریع‌تر ساخته است.

در سه سال سلطه طالبان، هیچ نوع مدیریتی در منابع طبیعی، نظارت از قطع جنگلات و گیاهان وجود ندارد و بسیاری از بته‌های طبیعی به‌شکل وحشت‌ناک از افغانستان قاچاق می‌شود.

از سویی هم، کمبود منابع، خشک‌سالی‌های پی‌هم و نبود فهم لازم از محیط زیست و تغییرات اقلیمی در رژیم طالبان، سبب جنگل‌زدایی، بیابان‌زایی و تشدید تخریب محیط زیست شده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا