اخباراروپاجهان

افزایش نفرت ضد مسلمانان در سوئد

مسلمانان سوئد، از افزایش نفرت‌پراکنی توسط گروه‌های راست افراطی و حوادث ناشی از تبلیغات ضد اسلامی ابراز نگرانی می‌کنند.

در اواخر می ۲۰۲۴، خودرویی در مقابل مسجد Skövde در جنوب سوئد که متعلق به انجمن مسلمانان بوسنیایی‌تبار است و  در سال ۲۰۲۳ آغاز به کار کرده، پارک شده بود.

راننده قبل از حرکت، جسد یک گراز وحشی را به سمت ساختمان مسجد پرتاب کرد، غافل از اینکه دوربین‌های نظارتی از این اقدام فیلمبرداری کرده بودند. میرزا بابوویچ، ۶۶ ساله، کارمند انجمن گفت: متأسفانه ما به این نوع رفتارها عادت کرده‌ایم. او از حوادثی مانند نوشتن شعارهای اسلام‌هراسانه روی دیوارهای مسجد، رها شدن بقایای خوک در محل ساختمان و شکستن شیشه‌های یک کانتینر صحبت کرد.

در نوامبر ۲۰۲۳، جیمی آکسون، رهبر جریان راست افراطی که حزب او موسوم به «دموکرات‌های سوئد» با دولت ائتلافی دست‌راستی متحد شده، اعلام کرد که می‌خواهد برای مبارزه با اسلام‌گرایی، مساجد سوئد را تخریب، ساخت مساجد جدید را ممنوع و از جوامع مذهبی مسلمانان تجسس کند. ریچارد جومشوف، «رئیس کمیته امور حقوقی مجلس» و از نزدیکان آکسون هم خواستار ممنوعیت همه نمادهای اسلامی در مکان‌های عمومی شد.

در پایان گفتنی است، این حوادث در پس‌زمینه‌ فضای اسلام‌هراسی در سوئد رخ می‌دهد، جایی که در دو سال گذشته برخی افراد از قوانین به اصطلاح آزادی بیان برای هتک حرمت قرآن کریم سوء استفاده کرده‌اند. اخیراً مجموعه حوادث قرآن‌سوزی در سوئد، دانمارک و هلند باعث محکومیت جهانی شده و چندین کشور مسلمان خواستار تحریم محصولات این کشورها شده اند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا