اخبارجهانعربستان سعودی

حکم اعدام یک زندانی شیعه در قطیف اجرا شد

مقام های سعودی از اجرای حکم اعدام محمد اسعد شاخوری در شهر عوامیه استان شیعه نشین قطیف خبر دادند.

حکم اعدام محمد اسعد شاخوری در شهر عوامیه استان شیعه نشین قطیف روز یکشنبه 30 ژوئن 2024 به اجرا درآمد، وی ششمین زندانی شیعه است که در سال جاری از منطقه شیعه نشین قطیف اعدام می شود.

اتهام های وارده به محمد اسعد شاخوری توسط دستگاه های امنیتی حکومت سعودی ارتکاب به جنایت تروریستی شامل آموزش استفاده از سلاح، ساخت مواد منفجره، پنهان کردن عناصر تروریستی تحت تعقیب و سپس تشکیل یک سازمان تروریستی با هدف کشتن شهروندان است.

به گفته ناظران حقوق بشر، این نوع اتهام ها بخشی از یک کارزار سرکوبگرانه است که فعالان سیاسی و خواهان اصلاحات آن را برای سرپوش گذاشتن بر مقابله با شیعیان صورت گرفته است.

گفتنی است که شاخوری 8 سال پیش به دلیل مشارکت در اعتراض های مسالمت آمیز که کشور سعودی شاهد آن بود، دستگیر شد و در طول مدت بازداشت، طبق گزارش های حقوق بشری تحت شکنجه های شدید و مستمر قرار گرفت تا زمانی که او در مکانی نامعلوم اعدام شد.

این روند ضدحقوق بشری باعث ایجاد سؤال هایی در مورد معیارهای عدالت و رویه های قانونی انجام شده توسط مقامات سعودی می شود.

اعدام اخیر شاخوری جرقه‌ای در محافل حقوق بشری برانگیخته، به‌ویژه که نام او در فهرست افرادی که توسط سازمان‌های حقوق بشری در معرض تهدید به اعدام، قرار نگرفته بود.

سازمان اروپایی حقوق بشر عربستان سعودی در این رابطه خاطرنشان کرد اجرای حکم اعدام محمد اسعد شاخوری در شرایط ناعادلانه حکایت از افزایش اعدام ها در عربستان سعودی است و با اظهارات حکومت در مورد کاهش استفاده از مجازات اعدام در تناقض است.

سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر و خانواده‌های زندانیان از جامعه بین‌المللی خواسته اند به مقام های سعودی فشار بیاورند تا اجرای احکام اعدام را متوقف کنند و از محاکمه‌های عادلانه و شفاف برای زندانیان سیاسی اطمینان حاصل کنند.

با اجرای این حکم اعدام، وضعیت حقوق بشر در عربستان سعودی همچنان در سطح منطقه ای و بین المللی به شدت نگران کننده به نظر می رسد و تداوم این سیاست سرکوبگرانه نشان دهنده چالش بزرگی برای اصلاح و تغییر تلاش ها در حکومت است و نیاز به مداخله های بین المللی برای حمایت از حقوق بشر و تضمین عدالت را تقویت می کند.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا