اخبارجهان

آزار و اذیت آنلاین جوانان فعال در زمینه حقوق بشر، و بی تفاوتی و بعضا همراهی پلتفرم های اجتماعی

از هر پنج فعال جوان، سه نفر به دلیل انتشار محتوای حقوق بشری در سطح جهانی با آزار و اذیت آنلاین روبرو هستند.

بر اساس تجزیه و تحلیل جدیدی از 400 پاسخ به پرسشنامه عفو بین الملل که بین فعالان جوان در 59 کشور توزیع شده است، از هر پنج مدافع حقوق بشر کودک و جوان، سه نفر در ارتباط با فعالیت خود با آزار و اذیت آنلاین مواجه می شوند.

جوانان فعال یاد شده در زمینه حقوق بشر با آزار و اذیت به شکل دریافت پیام های نفرت انگیز و نظائر آن مواجه شده اند که اغلب به سوء استفاده آفلاین و آزار و شکنجه سیاسی که اغلب توسط بازیگران دولتی انجام می گردد و در اغلب موارد منجر به ساکت شدن جوانان می شود.

بیشترین میزان آزار و اذیت آنلاین توسط فعالان جوان در نیجریه و آرژانتین گزارش شده است.

جنگ اسراییل و غزه در حال حاضر از جمله موضوعاتی است که سطح فراوانی از رفتارهای توهین آمیز آنلاین را به خود اختصاص داده است، اما به نظر می رسد تهدید، آزار و اذیت آنلاین در همه موضوعات اصلی حقوق بشر وجود دارد.

صلح و امنیت، حاکمیت قانون، برابری اقتصادی و جنسیتی، عدالت اجتماعی و نژادی، و حفاظت از محیط زیست، همگی به عنوان “موضوعات محرک” برای آزار و اذیت جوانان فعال در امور حقوق بشر بودند.

بسیاری از جوانان فعال حقوق بشری نسبت به عدم پاسخگویی کافی به گزارش‌های آزار و اذیت توسط پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی ابراز ناامیدی کردند و گفتند که نظرات توهین‌آمیز مدت‌ها پس از پرچم‌گذاری روی پلتفرم‌ها گذاشته می‌شود.

برخی از پاسخ دهندگان همچنین احساس می کنند که پلتفرم های رسانه های اجتماعی نقش فعالی در توقف فعالیت آنان ایفا می کنند، چند جوان فعال حقوق بشری گزارش دادند که پست‌های مربوط به جنگ غزه را حذف کرده‌اند.

برخی از فعالان یاد شده بر نقش پلتفرم‌ها در فعال کردن کمپین‌های ارعاب و سانسور تحت رهبری دولتها، و تضعیف امید فعالان به مقررات دولتی برای ارائه پاسخ به چالش خشونت با تسهیل فناوری تاکید کردند.

عفو بین‌الملل پیش تر برخورد حذفی با سخنرانی های صلح‌آمیز آنلاین توسط کشورهایی از جمله هند، فیلیپین و ویتنام را مستند کرده است و در حال حاضر خواستار اقدامات همبستگی جهانی در حمایت از زنان و فعالان یاد شده است که با خشونت آنلاین توسط دولت ها روبرو هستند.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا