اخبارجهانجهان اسلاممرجعیت شیعه

آیت الله العظمی شیرازی: در مساله تغییر قبله از بیت المقدس به سوی کعبه، دین کامل نشده بود، اما با ولایت امیرالمومنین، دین کامل شد

نشست علمی روزانه آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی، روز شنبه بیست و یکم ذی حجه سال ۱۴۴۵ برگزار شد، در این نشست هم‌چون جلسات پیشین، ایشان به سوال‌های حاضران در جلسه، پیرامون مسائل مختلف فقهی پاسخ دادند.

آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با تفاوت مفهوم اتمام و اکمال فرمودند: بین مفهوم اتمام و اکمال تفاوت وجود دارد، و از تعبیر اتمام در زمانی استفاده می شود که آن مساله قبلا ناقص بوده و اما با اقدامی جدید، نقص آن مساله برطرف شده و به اتمام می رسد، اما در عین حال ممکن است این مساله، در عین آن که به اتمام رسیده، اما کامل نباشد.

معظم له در رابطه با مفهوم اکمال فرمودند: اما از تعبیر اکمال در زمانی استفاده می شود که هیچ چیزی در آن مساله، باقی نمانده باشد، و این مفهوم، به قرینه مناسبت حکم و موضوع، ظهور یافته است.

ایشان در ادامه فرمودند: مثلا در مساله تغییر قبله از بیت المقدس به سوی کعبه، دین کامل نشده بود، اما با ولایت امیرالمومنین، دین کامل شد.

سایر موارد فقهی مطرح شده در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به این شرح بود: برخی از احکام نماز قضا، حکم کافری که پس از مسلمان شده دوباره کافر شود، برخی از احکام زکات، شرایط پذیرش توبه، و برخی از احکام نماز مسافر، از دیگر مواردی بود که در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به آن‌ها اشاره و یا پاسخ داده شد.

لازم به ذکر است که سلسله نشست‌های علمی آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی به صورت روزانه در بیت معظم له در شهر مقدس قم خیابان چهارمردان کوچه ۶ راس ساعت ۱۰:۴۵ به وقت محلی برگزار می‌شود و شما می‌توانید به صورت مستقیم از شبکه امام حسین علیه السلام ماهواره یاهست فرکانس ۱۲۰۷۳ بیننده این نشست علمی باشید.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا