اخبارجهانجهان اسلاممرجعیت شیعه

آیت الله العظمی شیرازی: اگر اصحاب امام حسین کربلا را ترک می کردند، مرتکب حرام می شدند و آن هایی هم که صحنه را ترک کردند، مرتکب حرام شدند

نشست علمی روزانه آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی، روز جمعه بیست و یکم ذی حجه سال ۱۴۴۵ برگزار شد، در این نشست هم‌چون جلسات پیشین، ایشان به سوال‌های حاضران در جلسه، پیرامون مسائل مختلف فقهی پاسخ دادند.

آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با فرق اعزام مسلم بن عقیل به کوفه و اجازه دادن به اصحاب در شب عاشورا برای ترک کربلا فرمودند: در داستان فرستادن حضرت مسلم بن عقیل به سوی کوفه، به این دلیل بوده که او وکیل حضرت سیدالشهداء بوده و آن حضرت به وی امر فرمودند که به سوی کوفه برود و بایستی در هر صورت و به هر شکل ممکن، این ماموریت صورت می پذیرفت.

معظم له در ادامه فرمودند: اما در شب عاشورا، که به اصحاب خود اجازه رفتن دادند، به این دلیل بود که فرمودند من بیعت خودم را برداشتم، اما قطعا ترک کردن کربلا و رفتن اصحاب، جایز نبود و بلکه حرام بود، چرا که حضرت نفرمودند که رفتن شما جایز است، بلکه فرمودند من بیعت خودم را از شما برداشتم و اگر بروید گلایه ای از شما ندارم.

ایشان هم چنین تاکید فرمودند: چون بر اساس فرمایشات دیگر حضرت سیدالشهداء و سایر روایات و ادله دیگر که بر وجوب دفاع از امام معصوم دلالت دارد، بیانگر آن است که ترک کربلا جایز نبوده است، و اگر اصحاب امام حسین کربلا را ترک می کردند، مرتکب حرام می شدند و آن هایی هم که صحنه را ترک کردند، مرتکب حرام شدند.

لازم به ذکر است که سلسله نشست‌های علمی آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی به صورت روزانه در بیت معظم له در شهر مقدس قم خیابان چهارمردان کوچه ۶ راس ساعت ۱۰:۴۵ به وقت محلی برگزار می‌شود و شما می‌توانید به صورت مستقیم از شبکه امام حسین علیه السلام ماهواره یاهست فرکانس ۱۲۰۷۳ بیننده این نشست علمی باشید.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا