اخباراروپاجهان

فرانسه در آستانه پیروزی اسلام هراسان افراطی

در پی پیروزی نسبی حزب راست افراطی اجتماع ملی فرانسه در انتخابات ۸ و ۹ ژوئن پارلمان اروپا و متعاقب آن انحلال مجلس ملی از سوی امانوئل ماکرون رییس جمهور فرانسه و آغاز رقابت برای انتخابات مجلس ملی در ۳۰ ژوئن مصادف با دهم تیر ، حرف و حدیث ها در خصوص مسلمانان به کانون حساس کشمکش میان احزاب فرانسه در این رقابت تبدیل شده است

انتخابات پارلمان اروپا در فرانسه روزهای ۸ و ۹ ژوئن گویی یک زلزله سیاسی را در این کشور ایجاد کرد. احزاب راست افراطی اسلام هراس به موفقیت نسبی دست پیدا کردند و دولت مستقر را با چالش مشروعیت مواجه ساختند.

امانوئل ماکرون رییس جمهور فرانسه که برای اولین بار در تاریخ جمهوری پنجم فرانسه منتخب هیچکدام از احزاب قدیمی و اصلی چپ و راست نبود با انحلال مجلس ملی دستور برپایی انتخابات جدیدی را صادر کرد.

حزب راست افراطی اجتماع ملی به رهبری مارین لوپن و جوردان باردلا در کنار دیگر حزب راست افراطی موسوم به فتح به رهبری اریک زمور با ائتلاف با مهمترین حزب جناح راست میانه یعنی جمهوری خواهان تلاش می کنند با شکست احزاب چپ اکثریت کرسی های مجلس ملی فرانسه در انتخابات ۳۰ ژوئن مصادف با دهم تیر را بدست بیاورند.

از سوی دیگر احزاب چپ به شمول حزب فرانسه ی تسلیم ناپذیر به رهبری ژان لوک ملانشون و حزب سوسیالیست و حزب کمونیست و سبزها نیز جبهه مردمی را تشکیل داده اند تا مانع از پیروزی راست افراطی شوند.

در ادبیات رایج سالهای اخیر احزاب راست افراطی اسلام ستیز یک تعبیر زیاد بکار برده می شود و آن چپ اسلامگرایی است.

حمایت گسترده ی ژان لوک ملانشون و کمونیست ها از حقوق مسلمانان حاشیه نشین بویژه حمایت از حقوق مردم غزه در جنگ اخیر اسرائیل و حماس بیش از پیش این تعبیر را در افکار عمومی جا انداخته است.

راست افراطی با فرافکنی تلاش می کند عمده مشکلات فرانسه را گردن مهاجران مسلمان بیاندازد و قول داده است در صورت پیروزی در انتخابات مجلس ملی سخت گیری های بیشتری در خصوص مسلمانان اعمال کند.

جوردان باردلا چهره جوان حزب اجتماع ملی که در انتخابات ۸ و ۹ ژوئن رای بالایی آورد و خودش را در صورت پیروزی در انتخابات ۳۰ ژوئن برای نخست وزیری آماده می کند قول داده است حجاب اسلامی را در خیابانهای فرانسه ممنوع سازد و سخت گیری های بیشتری در خصوص بهره مندی مسلمانان و مهاجرین از حمایت های اجتماعی اعمال کند.

باردلا در مصاحبه با فاینشنال تایمز تاکید کرده است با ایدئولوژی اسلامی در فرانسه مبارزه جدی تری خواهد کرد و قول داده است در صورت پیروزی حزب او اجازه نخواهد داد که اسلام ارزشهای جمهوری فرانسه را تضعیف کند. باردلا افزوده که در خصوص تعطیلی مساجد و مراکز اسلامی که به تعبیر او به افراط گرایی تمایل دارند جدی و سریع عمل خواهد کرد و امامان مساجد مخالف ارزشهای جمهوری فرانسه را اخراج خواهد کرد. باردلا همچنین قول داده که در قانون اعطای شهروندی فرانسه به متولدین از والدین خارجی هم تجدید نظر خواهد کرد.

نظر سنجی ها نشان می دهد که فرانسه در آستانه پیروزی اسلام هراسان افراطی است.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا