اخبارجهان

انتقاد فعالان یورو 2024 به دلیل ارتباط حامیان مالی چینی با کار اجباری اویغور

گزارش‌های تحقیقاتی نشان می دهد زنجیره‌های تامین حامیان شرکت های های‌سنس، علی بابا و BYD به دلیل کار اجباری و استثمار اویغورها آلوده شده‌اند.

فعالان حقوق بشر، سازمان‌دهندگان مسابقات فوتبال اروپا، ۲۰۲۴ یوفا را به دلیل جعل قراردادهای حمایت مالی با شرکت‌های چینی که زنجیره تأمین آنها از کار اجباری اویغورها استفاده می‌کنند یا در نظارت بر اویغورها نقش داشته‌اند، انتقاد کرده‌اند.

تبلیغات شرکت های های‌سنس، علی بابا و BYD در فضاها و در مطالب مربوط به مسابقات که از 14 ژوئن تا 14 جولای به میزبانی آلمان برگزار می شود، دیده شده است.

لوک دو پولفورد، مدیر اجرایی اتحاد بین پارلمانی در مورد چین (Ipac) در این زمینه گفت: متاسفانه فریب پول چین برای بسیاری از کسانی که احتمالاً می‌توانند این پول را دریافت کنند، بسیار قوی بوده است.

او در ادامه گفت: بدون در نظر گرفتن این واقعیت که بسیاری از آن شرکت‌ها درگیر کار اجباری هستند و مشکلات عمده‌ای در زنجیره تأمین منابع خود دارند، مقاومت برای باقی ماندن آن ها به عنوان پشتیبان مالی این مسابقات بسیار قوی بوده، نابراین من فکر می کنم متأسفانه طمع و مصلحت اندیشی بر حقوق بشر برتری یافته که این اساس مشکل است.

گزارش مارس 2020 توسط موسسه سیاست استراتژیک استرالیا ASPI، شواهدی را نشان داد که 82 برند مشهور جهانی، از جمله Hisense، بزرگترین تولید کننده تلویزیون در چین، و سازنده خودروهای الکتریکی BYD، از قطعات تولید شده توسط اویغورهایی استفاده کرده اند که در شرایط کار اجباری قرار دارند.

به گفته IPVM که نظارت تصویری در سراسر جهان را ردیابی می کند، علی بابا، خدمات تشخیص چهره را به مشتریان خود ارائه می دهد که به آنها امکان می دهد اویغورها را شناسایی کنند.

از سال 2017، چین حدود یک میلیون و هشتصد هزار اویغور را در سین کیانگ جمع آوری کرده و به اردوگاه های کار اجباری منتقل کرده است.

چین نقض حقوق بشر را رد می‌کند و می‌گوید این کمپ‌ها مراکز آموزش حرفه‌ای بوده و از آن زمان بسته شده‌اند.

یوفا در بیانیه ای تاکید کرده که یوفا یورو 2024 یک رویداد ورزشی است که به حقوق بشر به عنوان عاملی کمک کننده در موفقیت مسابقات متعهد است.

در این بیانیه آمده است: به همراه همه ذینفعان مربوطه، چارچوب و فرآیندهایی برای حمایت از حقوق بشر در این مسابقات طراحی شده و برای همه افراد درگیر در مسابقات اجرا خواهد شد.

یوفا اما به طور خاص در مورد شرکت های چینی اظهار نظری نکرد.

لوک دو پولفورد، مدیر اجرایی اتحاد بین پارلمانی در مورد چین می گوید اگر افکار عمومی بر یوفا فشار وارد نشود، شرکت های چینی به بهره برداری از کار اجباری اویغورها ادامه خواهند داد.

او به رادیو آسیای آزاد گفت: امیدوارم شرایط تغییر کند، اما متاسفانه بدون سر و صدا این اقدام ها ادامه خواهد داشت و شرایط، زیاد تغییر نخواهد کرد.

غیور قربان، مدیر کنگره جهانی اویغور در برلین گفت که دولت ها باید شرکت ها را در این زمینه تحت فشار قرار دهند.

وی در ادامه گفت: ما این اقدام کمیته یوفا را محکوم می‌کنیم و معتقدیم که عملکرد دو گانه دولت‌های غربی در مورد مسائل حقوق بشر منجر به بروز این گونه رفتارها از سوی شرکت‌های بین‌المللی و مؤسسات پول‌محور، در تضاد با ارزش‌های انسانی شده است.

ما همچنان معتقدیم که مسئولیت دولت ها در بروز چنین شرایطی جدی است.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا