آیت الله العظمی شیرازی: سبّ و لعن در قرآن کریم و روایات مورد اشاره قرار گرفته و بعضا بدان توصیه شده و بر اساس فتوای فقها بعضا انجام آن واجب است، اما در پاره ای موارد معصومین علیهم السلام برای پرهیز از سوء استفاده دشمنان، توصیه به انجام ندادن آن فرموده اند
نشست علمی روزانه آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی، روز دوشنبه هفدهم ذی حجه سال ۱۴۴۵ برگزار شد، در این نشست همچون جلسات پیشین، ایشان به سوالهای حاضران در جلسه، پیرامون مسائل مختلف فقهی پاسخ دادند.
آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با اخبار علاجیّه در تعارض بین روایات فرمودند: گاه برای انسان دو خبر می آید که یکی از آنها، ما را امر به انجام کاری می کند، و دیگری ما را از انجام آن نهی می کند، لذا معصومین علیهم السلام برای حل این مشکل، راه را به ما نشان داده اند ، که در برخی موارد ، لازم است که بررسی نماییم که کدام مشهورتر است ، و به آن عمل نماییم ، و یا بعضا باید دید که کدامیک مورد مخالفت عامه قرار گرفته ، که به آن عمل نماییم ، که به آنها اخبار علاجیه گفته می شود ، و در زمانی که اخبار متعارض می رسد ، از آنها استفاده می کنیم ، یعنی لازم است که ائمه علیهم السلام ، در اخبار علاجیه ، نسبت به آن ، قید کرده باشند.
معظم له در رابطه با اساس و مصدر علم رِجال فرمودند: اساس علم رجال، از اهل بیت علیهم السلام است، و ائمه علیهم السلام فرموده اند: لا تأخُذنَّ مَعالمَ دينِكَ عَن غَيرِ شيعَتِنا، معالم دينت را از غير شيعيان ما اخذ مكن، یعنی احادیث ما را از کسی که جزء شیعیان ما نیست، و احیانا از ما مطلبی نقل می کند، دریافت نکنید، یعنی اساس و مصدر علم رجال از ائمه اطهار علیهم السلام به ما رسیده است.
ایشان در ادامه فرمودند: در روایات متعدد دیگر هم معصومین علیهم السلام تاکید فرموده اند که اگر خواستید از ما حدیث و روایتی نقل کنید، لازم است که آن فرد ثقه باشد، یعنی مشهور به آن باشد که او اهل کذب و دروغ نیست، و ملاک وثاقت است، یعنی کسی که انسان باور دارد که او آدم راستگویی است.
آیت الله العظمی شیرازی با یکسان دانستن مفهوم سبّ و لعن فرمودند: سبّ و لعن، دو صغری از یک کبرای کلیّه هستند، و در قرآن کریم و روایات هم مورد اشاره قرار گرفته و بعضا بدان توصیه شده است و بر اساس فتوای فقها بعضا انجام آن واجب است، اما در پاره ای موارد معصومین علیهم السلام برای پرهیز از سوء استفاده دشمنان، توصیه به انجام ندادن آن فرموده اند.
معظم له با اشاره به آیه 42 سوره انفال: وَلَٰكِنْ لِيَقْضِيَ اللَّهُ أَمْرًا كَانَ مَفْعُولًا، لِيَهْلِكَ مَنْ هَلَكَ عَنْ بَيِّنَةٍ وَيَحْيَىٰ مَنْ حَيَّ عَنْ بَيِّنَةٍ، برای آنکه حکم ازلی و قضای حتمی را که خدا مقدر فرموده اجرا سازد (این رویارویی رخ داد) تا هر که هلاک شدنی است بعد از اتمام حجت هلاک شود و هر که لایق حیات ابدی است به اتمام حجت به حیات ابدی رسد، فرمودند: در قرآن کریم این مطلب به صورت مکرر، تذکر داده شده که مشیت خدای عزوجل بر این قرار گرفته که انسان ها مختار باشند، لذا هر کس که به واسطه ظلم، عاقبت به شر می شود، بینه برای او وجود داشته اما در عین حال به ظلم پرداخته و هر کس هم که رفتار او نیک می شود و عاقبت بخیر می گردد، بینه برای او وجود داشته و روی به اعمال خوب آورده است، و لذا همیشه همین گونه بوده و در امت های پیشین، این رویه وجود داشته است.
ایشان در ادامه فرمودند: در زمان حضرت نوح، حضرت ابراهیم و حضرت موسی نیز همین رویه وجود داشته است، و از آنجا که خدای متعال، بشر را مختار قرار داده، برخی از انسان ها، روی به اعمال نیک و بعضی روی به اعمال بد آورده اند، و این اراده تکوینی خداست که بشر را مختار آفریده و در یک طرف نفس اماره و شیطان و در یک طرف عقل و انبیاء و کتاب های آسمانی قرار گرفته است، و انسان ها برای رفتن به سمت هرکدام از این دو طرف مختار هستند و این اراده الهی است.
به این شرح بود: برخی از مسائل مربوط به تقلید، مباحثی در رابطه با اعتبار برخی از راویان، شرح شهرت فتوائیه، داستان ساختن کعبه و حجرالاسود،برخی از احکام صدقه، و برخی از احکام نماز و روزه قضای پدر، از دیگر مواردی بود که در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به آنها اشاره و یا پاسخ داده شد.
لازم به ذکر است که سلسله نشستهای علمی آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی به صورت روزانه در بیت معظم له در شهر مقدس قم خیابان چهارمردان کوچه ۶ راس ساعت ۱۰:۴۵ به وقت محلی برگزار میشود و شما میتوانید به صورت مستقیم از شبکه امام حسین علیه السلام ماهواره یاهست فرکانس ۱۲۰۷۳ بیننده این نشست علمی باشید.