اخبارایرانجهانجهان اسلامعراق

عراق از طرح ۸ مرحله‌ای خود برای تأمین امنیت مرزهایش با ایران خبر داد

وزارت کشور عراق از اجرای یک طرح چند مرحله‌ای برای «تامین هرچه بهتر امنیت مرزهای این کشور با ایران و ترکیه» خبر داد.

محمد عبدالوهاب سکر، فرمانده مرزبانی عراق روز دوشنبه در گفتگو با خبرگزاری عراق از یک طرح ۲ مرحله‌ای برای تأمین امنیت مرزهای عراق و ترکیه خبر داد.

این مقام عراقی در ادامه با بیان اینکه همه مرزهای عراق با ۶ کشور همسایه بر اساس معاهدات ترسیم شده، گفت که طول مرزهای کشورش با کشورهای همسایه بیش از ۳ هزار و ۷۱۴ کیلومتر است که طولانی‌ترین آن هزار و ۴۹۳ کیلومتر با ایران است.

فرمانده مرزبانی عراق با اشاره به مرز ایران و عراق در اقلیم کردستان عراق، از انجام اقداماتی در مرز دو کشور در سلیمانیه در دو سال گذشته خبر داد.

او گفت که نیروهای امنیتی در مرز دو کشور تقویت و تیپی برای تأمین امنیت مرزها تشکیل شده که مقر آن شهر حلبچه است. سکر همچنین گفت که ۷۰ تا ۸۰ درصد احداث ۹۱ پاسگاه در نقطه صفر مرزی تکمیل شده است.

فرمانده مرزبانی عراق در ادامه گفت که تفاهمات مهمی با دولت محلی در سلیمانیه و ایران برای کنترل این مناطق صورت گرفته است.

او در ادامه گفت که نیروهای مرزبانی عراق بسیاری از مناطقی در اربیل که از سال ۱۹۹۱ نتوانسته بودند به آن‌ها برسند را تحت کنترل خود درآوردند که به کاهش بسیاری از مشکلات و تنش میان عراق و ایران انجامید.

فرمانده مرزبانی عراق گفت که یک کمیته عالی امنیتی به ریاست قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق و عضویت مرزبانی عراق، به نتایج مهمی در رابطه با مرزهای مشترک ایران و عراق دست یافت.

سکر گفت که قرار بود برخی از گروه های مسلح مخالف دولت های همسایه در اردوگاه‌هایی تجمیع شوند و سازمان ملل متحد نیز یا برای آن‌ها فرصت شغلی ایجاد کند یا آن‌ها را انتقال دهد.

فرمانده مرزبانی عراق همچنین با اشاره به مرز ترکیه و عراق به طول ۳۶۲ کیلومتر که ۳۰۰ کیلومتر آن در استان‌های اربیل و دهوک واقع شده است، گفت که هرگز پاسگاهی برای کنترل نوار مرزی دو کشور که صعب‌العبور هستند وجود نداشته، که این موضوع منجر به فعالیت «افراد مسلح غیرقانونی» شده است.

سکر گفت که عراق به دنبال احداث استحکامات در نقطه صفر مرزی با ترکیه است تا از هرگونه تهدید علیه آنکارا جلوگیری کند، اقدامی که به تلاش و بودجه نیاز دارد.

او همچنین با بیان اینکه ترکیه در اراضی عراق در عمق‌های مختلف نفوذ می‌کند و ارتش ترکیه در خاک عراق نیز مراکزی دارد، گفت که فرماندهی مرزبانی عراق تنها مرجع رسمی در این کشور است که مسئولیت کنترل مرزهای عراق را برعهده دارد.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا