اخبارجهانجهان اسلامعربستان سعودی

بیش از ۱۳۰۰ زائر در حج ۲۰۲۴ جان باختند

انتقادها از نحوه مدیریت حج توسط عربستان ادامه دارد

فهد الجلاجل وزیر بهدشت عربستان سعودی گفت: تعداد فوتی ها در بین زائران حج امسال به ۱۳۰۱ نفر رسید که ۸۳ درصد  از آنها فاقد مجوز حج بودند.

این وزیر سعودی به آنچه «موفقیت تلاش های مربوط به مدیریت سلامت و بهداشت حج» خواند، اشاره کرد و گفت: «نظام سلامت بیش از ۴۶۵ خدمت درمانی تخصصی ارائه کرد که از این تعداد ۱۴۱ هزار خدمت به افرادی بوده است که مجوز حج نداشته اند.»

گفتنی است، آمار فوتی های امسال در کشورهای مختلف اسلامی و رسانه های بین المللی سروصدای زیادی ایجاد کرده است علی الخصوص اینکه آمارها حاکی از آن است که تعداد زائرا مشابه سال های گذشته بوده و افزایشی در تعداد زائران وجود نداشته و این در حالی بوده است که در سال گذشته تنها ۲۴۰ زائر جان باختند و حتی در سال ۲۰۱۵ میلادی که حادثه معروف ازدحام جمعیت در منا رخ داد، تعداد فوتی ها ۷۰۰ نفر بود و به تعداد فوتی های سال جاری نمی رسید.

شواهد و مدارک بسیاری نشان می دهد که زائران حج امسال در سایه دمای هوای بی سابقه ۵۱.۸ درجه سانتی گراد، از مراقبت های بهداشتی لازم برخودار نبودند زیرا برخی از آنها از نبود آب آشامیدنی کافی برای زائرانی صحبت می کنند که اجازه هیچ گونه صحبت کردن را نداشتند. این ناظران همچنین به تاخیر در رسیدن تجهیزات اورژانس و آمبولانس نیز اشاره می کنند که به افزایش شمار فوت شدگان انجامید.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا