آفریقااخبارجهان

یونیسف: میلیون ها کودک در سودان گرسنه هستند

تعداد کودکانی که در سودان کشته و مجروح شده اند، در سال ۲۰۲۳ شش برابر شده و به رکورد بالایی رسیده است، چرا که جنگ ویرانگر، این کشور را فلج کرده و نیاز به اقدام فوری از سوی جامعه جهانی برای رسیدگی به این بحران رو به افزایش را ضروری ساخته است.

داده های جدید سازمان ملل حداقل ۱۷۲۱ مورد نقض فاحش حقوق بشر را علیه ۱۵۲۶ کودک در سال ۲۰۲۳ نشان می دهد، اقداماتی که آسیب‌های قابل توجهی برای کودکان ایجاد کرده یا رفاه و حقوق آنان را تهدید کرده است.

موارد ثبت شده در گزارش سالانه سازمان ملل متحد در مورد کودکان و درگیری های مسلحانه شامل بیش از ۴۸۰ کودکی می‌شود که جان خود را از دست داده اند، و ۷۶۴ نفر معلول و ۱۱۴ مورد تجاوز یا خشونت جنسی دستاورد این جنگ ویرانگر بوده است.

بحران سودان را به واقع می توان بحران کودکان نامید، چرا که در حال حاضر ۱۴ میلیون کودک از جمعیت ۲۲ میلیونی کودک سودان نیاز به حمایت بشردوستانه دارندو

علاوه بر آن ۱۹ میلیون کودک از مدرسه بازمانده اند و ۴ میلیون کودک آواره شده اند.

اما با وجود گستردگی نیاز به کمک های بشردوستانه، بحران شدید در سودان به دلیل کمبود شدید منابع وجود دارد و تنها ۱۶ درصد از نیازهای بشردوستانه آن در نیمه سال تامین شده است.

صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) می‌گوید سودان یکی از بدترین مکان‌ها در جهان برای کودکان است.

کاترین راسل مدیر اجرایی یونیسف تاکید کرد که اکنون سودان بزرگترین جابجایی کودکان در سراسر جهان را دارد، میلیون‌ها نفر با سوءتغذیه مواجه هستند و اکثر آنها در مدرسه نیستند.

کاترین راسل هم چنین تاکید کرد که کودکان در انتهای بحران گرسنگی قرار دارند، ۹ میلیون نفر غذای منظم و کافی ندارند و نزدیک به چهار میلیون نفر با سوء تغذیه حاد مواجه هستند.

نیروهای مسلح سودان و RSF ، این کشور را تقریباً به دو قسمت تقسیم کرده اند و آن را در یک فاجعه انسانی فرو برده اند.

ستون‌های اقتصاد در سودان سقوط کرده است و هر دو طرف متخاصم یعنی – ارتش سودان و گروه شبه‌نظامی نیروهای پشتیبانی سریع (RSF) – ارسال کمک‌های مورد نیاز را محدود کرده اند.

ارتش سودان دسترسی برای تحویل مواد غذایی را به مناطق تحت کنترل نیروهای RSF را محدود کرده است.

جنگجویان RSF هم متهم به غارت گسترده اموال مردم هستند و بیش از یک ماه است که شهر نزدیک به دو میلیون نفری الفاشر را محاصره کرده اند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا