اخبارجهانجهان اسلام

تخریب مسجد شهر لکنهو در هند

مقامات دولتی هند در محله مسلمان نشین موسوم به اکبر نگار شهر لکنهو مرکز استان اوتارپرادش هند یک مسجد این شهر را تخریب کردند.
تصاویر تخریب این مسجد توسط جرثقیل با استفاده از هلی شات ابتدا در الجزیره مباشر به نمایش درآمد و خیلی زود در شبکه های اجتماعی فراگیر شد.

هر چند مقامات محلی انگیزه تخریب مسجدی در در محله مسلمان نشین موسوم به اکبر نگار شهر لکنهو مرکز استان اوتارپرادش هند را ساخت و ساز بدون مجوز قلمداد کردند اما سوابق رویکرد دولت راست افراطیِ اسلام ستیز مودی نشان می دهد که این اقدام اولین و احتمالا آخرین این سلسله اقدامات اسلام ستیزانه دولت هند نیست و نخواهد بود.

تخریب مسجد تاریخی بابری در دسامبر ۱۹۹۲ در همین ایالت هند از جمله مهمترین این تخریب ها بود. مسجد بابری متعلق به قرن شانزدهم میلادی بود. درگیری و نزاع مسلمانان و دولت هند از آن تخریب موج گسترده تری بخود گرفت. در درگیری های پس از تخریب مسجد بابری بیش از 2000 مسلمان کشته شدند.

دولت هند در مکان مسجد تخریب شده بابری یک معبد برای هندو ها ساخت.
دیده بان حقوق بشر هم پیش از این به دولت هند هشدار داده بود که از نقض حقوق مسلمانان دست بردارد.

در کنار اخبار مکرر سرکوب و کشتار و فشار بر مسلمانان هند در هفته های گذشته اخباری از نقش دولت هند در کشتار مردم غزه نیز انتشار یافت. روزنامه اسرائیلی ایدیهود آهارونوت فاش ساخت یک کشتی هندی حامل ۲۷ تن مواد منفجره در ماه ژوئن ۲۰۲۴ برای ارتش اسرائیل در بندر تل آویو پهلو گرفته است.

منابع خبری مستقل پیش از این تایید کرده بودند که در شهر لکنهو سه مسجد حنظله یونس، مدینه و محمدیه و همچنین سه حوزه علمیه نورالاسلام، کاظم العلوم و فاطمة الزهراء سلام الله علیها تخریب شده است.

موج جدید تخریب اماکن مقدس مسلمانان به بهانه ساخت و ساز غیر قانونی در بیش از ۲۴ هکتار از اراضی ایالت اوتار پرادش از دسامبر 2023 با هدایت مستقیم یوگی آدیتیانات، نخست وزیر این ایالت و روحانی هندوی مشهور با اظهارات اسلام ستیزانه آغاز شد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا