اخبارافغانستانجهان

نشست شورای امنیت درباره افغانستان؛ ثباتی که با سرکوب به دست آید شکننده است

شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره افغانستان نشستی را برگزار کرد.

در این نشست که بعد از ظهر جمعه اول تیر، در مقر این شورا در شهر نیویورک برگزار شد، دبیر کل سازمان ملل و رئیس یوناما در افغانستان، گزارش و ارزیابی های خود از وضعیت این کشور را ارائه کردند.

رییس هیئت معاونت سازمان ملل متحد در این نشست، ثبات در افغانستان تحت اداره طالبان را «شکننده» خوانده و افزود که علی رغم سرازیر شدن میلیاردها دلار به افغانستان، این کشور همچنان با فقر گسترده رو به رو است.

همزمان، آنتونیوگوترش دبیرکل سازمان ملل در گزارش سه ماهه خود به شورای امنیت، گفته که رویداد های امنیتی از یکم فوریه تا سیزدهم می سال جاری، ۵۵ درصد نسبت به زمان مشابه در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است.

در این گزارش آمده است که در این بازه زمانی یوناما دست‌کم دو هزار و ۵۰۵ رویداد را ثبت کرده که بیشتر آن در مناطق مرکزی، شمال‌شرقی، جنوب شرقی و جنوبی اتفاق افتاده است.

بر اساس گزارش یوناما، گروه تندرو سنی داعش، شش حمله از جمله حملات خونین علیه شیعیان و هزاره ها در غرب کابل و هرات انجام داده اند.

از سوی دیگر، برخی از فعالان حقوق زن و دختران محروم از آموزش در داخل افغانستان می‌گویند، هرچند این‌گونه نشست‌ها می‌تواند توجه جهان را به وضعیت پیچیده جاری در افغانستان جلب کند، اما خواستار این هستند که تصمیم قاطع در مورد وضعیت بشری افغانستانی‌ها و حقوق دختران و زنان در این کشور گرفته شود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا