اخبارجهان

سازمان بین المللی مهاجرت: هر سه ثانیه یک نفر در سراسر جهان آواره می شود

آخرین برآوردها نشان دهنده‌ی افزایش ۲۰ درصدی پناهندگان – معادل نیم میلیون پناهنده – در مقایسه با سال ۲۰۲۳ است که به سبب طولانی شدن وضعیت جابجایی‌های دسته جمعی، وجود درگیری‌های جدید و تأثیرات تغییرات آب و هوایی رخ داده است.

سازمان بین المللی مهاجرت (IOM) به مناسبت در روز جهانی پناهندگان، گزارش داد که در سراسر جهان هر سه ثانیه یک نفر به دلیل خشونت، جنگ و آزار و اذیت آواره می شود.

در همین رابطه کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR) هم گزارش داد که افغانستان با ۵۵۸ هزار نفر، دارای بیشترین تعداد پناهنده در جهان است، و سودان جنوبی با ۲۴۲ هزار، مسلمانان روهینگیا از میانمار با ۲۲۶ هزار، سودان با ۱۷۲ هزار و کنگو با ۱۵۸ هزار پناهجو در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

طبق آمار سازمان بین المللی مهاجرت (IOM)، در حال حاضر از هر ۱۱۴ نفر روی زمین یک نفر پناهنده است.

بر اساس این گزارش؛ برای نهمین سال متوالی، سوری‌های آواره همچنان بالاترین نیاز به اسکان مجدد را دارند. انتظار می‌رود تقریباً یک میلیون پناهنده‌ی سوری از طریق این برنامه به حمایت نیاز داشته باشند.

رابرت پایپر، مشاور ویژه آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در نشست خبری در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو، در مورد راه‌حل‌هایی برای مشکل آوارگی داخلی، اعلام کرد که ۷۶ میلیون آواره داخلی در سراسر جهان وجود دارد.

پایپر یادآور شد که نزدیک به دو سال از زمانی که گوترش دستور کار اقدام در مورد آوارگی داخلی را آغاز کرد، می گذرد.

او افزود: در سراسر جهان، ۷۶ میلیون آواره داخلی وجود دارد که خانه، معیشت و گاهی هویت رسمی خود را از دست داده اند.

پایپر گفت که افراد آواره در نتیجه بلایای طبیعی در مدت کوتاهی به خانه های خود بازگشتند، اما قربانیان درگیری ها در کشورهایی مانند سوریه و سومالی سال ها از خانه های خود دور ماندند.

وی با اشاره به اینکه میزان آوارگی داخلی در ۱۰ سال گذشته دو برابر شده است، یادآور شد: بیشترین جابجایی در سودان بوده است.

فیلیپو گراندی، کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان می‌گوید: تعداد افرادی که در دنیا به دلیل جنگ، خشونت و آزار و اذیت، خانه‌های خود را ترک کرده‌اند به ۱۱۴ میلیون نفر رسیده است.

بر اساس گزارش منتشر شده توسط کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، بیش از ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار پناهنده در سراسر جهان در سال آینده به اسکان مجدد نیاز خواهند داشت.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا