اخبارجهان

بیستم ژوئن، روز جهانی پناهندگان

بیستم ژوئن روز جهانی پناهنده روزی بین المللی است که توسط سازمان ملل متحد به منظور احترام به پناهندگان در سراسر جهان تعیین شده است.

روز جهانی پناهنده که همه سال در تاریخ ۲۰ ژوئن می باشد، از قدرت و شجاعت افراد که به دلیل مناقشات یا آزار و اذیت، مجبور به ترک خانه های خود شده اند تجلیل می کند.

سازمان ملل متحد از سال ۲۰۰۱ میلادی، روز ۲۰ ژوئن را روز جهانی پناهنده نامگذاری کرد، و روز جهانی پناهنده برقدرت مشارکت و راه حل ها برای پناهندگان تمرکز دارد.

این روز برای بزرگداشت جرات و جسارت انسان‌هایی بیشماری در نظر گرفته شده که به دلایل مختلفی مثل جنگ، خشونت، نداشتن امنیت جانی و روانی به دلایل اجتماعی، قومی، مذهبی، سیاسی، اقتصادی، اقلیمی، جنسی و جنسیتی و نظایر آن مجبور به ترک خانه و وطن می‌شوند و به دنبال رویاها و آرزوها و مکانی امن برای زندگی‌ می‌گردند.

طی سال های اخیر به طور روزافزون انسان‌های فراوانی راه مهاجرت را در پیش می‌گیرند اما پول کافی ندارند، به همین لحاظ سازمان‌های امدادی در روز جهانی پناهندگان (۲۰ ژوئن) از فشار و سختی فزاینده بر این آوارگان هشدار می‌دهند و خواستار حمایت بیشتر سازمان های حقوق بشری در این زمینه هستند.

فیلیپو گراندی، کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان می‌گوید: تعداد افرادی که در دنیا به دلیل جنگ، خشونت و آزار و اذیت، خانه‌های خود را ترک کرده‌اند به ۱۱۴ میلیون نفر رسیده است.

بر اساس گزارش منتشر شده توسط کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، بیش از ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار پناهنده در سراسر جهان در سال آینده به اسکان مجدد نیاز خواهند داشت.

اسکان مجدد پناهندگان شامل جابجایی پناهندگان به کشوری است که با پذیرش آنها و اعطای اسکان دائم به آنها موافقت کرده است و توسط دولت ها با توجه به صلاحدید آنها ارائه می شود.

آخرین برآوردها نشان دهنده‌ی افزایش ۲۰ درصدی پناهندگان – معادل نیم میلیون پناهنده – در مقایسه با سال ۲۰۲۴ است که به سبب طولانی شدن وضعیت جابجایی‌های دسته جمعی، وجود درگیری‌های جدید و تأثیرات تغییرات آب و هوایی است.

بر اساس این گزارش؛ برای نهمین سال متوالی، سوری‌های آواره همچنان بالاترین نیاز به اسکان مجدد را دارند. انتظار می‌رود تقریباً یک میلیون پناهنده‌ی سوری از طریق این برنامه به حمایت نیاز داشته باشند.

پس از آن، پناهندگان از افغانستان ۵۵۸ هزار، سودان جنوبی۲۴۲ هزار، روهینگیا از میانمار ۲۲۶ هزار، سودان ۱۷۲ هزار و کنگو با ۱۵۸ هزار در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

گفتنی است نیاز به اسکان مجدد نیز در قاره آمریکا به شدت افزایش یافته است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا